Bästa starthjäpen 2021 – Test av olika starthjälp

Bästa starthjälpen 2021

Förr i tiden var det enkelt att gissa när ditt bilbatteri var på väg att dö. Men med tidens gång så har bilen utvecklats och USB, radio och andra bra funktioner gör det svårt att veta när batteriet är slut. Därför kan det hända på de sämsta platserna, men det också av just den anledningen som starthjälpen finns. När du hamnar i en nödsituation och behöver starta din bil behöver du inte vänta på att någon ska komma och hjälpa dig. Med starthjälp kan du snabbt och enkelt starta din bil, oavsett var du är.

Mot all förmodan så är det inte så enkelt att köpa en bra starthjälp på nätet. Eftersom det finns så många olika modeller i olika prisklasser kan det bli svårt att veta vilken starthjälp som faktiskt är bäst. För att göra saken ännu svårare så tenderar onlineaffärer förstås att undvika att nämna de negativa aspekterna med sina produkter vilket kan leda till att när du väl får hem starthjälp så är den kanske inte alls som du förväntat dig.

Något av tråkigaste som finns när man handlar på nätet är när man lägger pengar på någonting för att sedan inse att produkten är långt under ens förväntningar. Om man inte är så insatt kan det därför bli riktigt svårt att köpa den bästa starthjälpen. Det är just därför som jag här på hantverksproffset.se har skapat en tabell med de bästa starthjälparna som finns att tillgå. För att garantera att jag endast presenterar högkvalitativa produkter som lever upp till mina läsares förväntningar har jag gjort grundlig forskning om alla starthjälpar som du hittar i tabellen.

Genom att noggrant läsa igenom otaliga mängder kundrecensioner hos fler än 20 olika onlineaffärer, svenska som utländska, har jag kunnat ta fram den bästa starthjälpen inom varje ovanstående kategori. Att läsa oberoende kundrecensioner ger oftast den klaraste och mest övergripande bilden över hur bra en produkt faktiskt är, det är trots allt köpare som själva vet bäst om hur bra produkter faktiskt är i verkligheten.

Köpguide för bäst i test starthjälp 2021

Som jag nämnde ovan så är det trots allt inte så enkelt att köpa den bästa starthjälpen på nätet. När du letar efter den bästa starthjälpen finns det en del viktiga faktorer som är värda att se över. Förutom dessa viktiga faktorer bör du förstås även utgå från dina egna personliga preferenser och behov. Ifall du är ute efter den bästa starthjälpen enligt min forskning bör du kolla i tabellen ovan, men om du fortfarande är bestämd att hitta en starthjälp efter just dina behov så har jag skapat en köpguide just för dig. Här är vilka funktioner och faktorer som du bör se över innan du väljer den bästa starthjälpen för dig:

  • Storlek
  • Skydd mot omvänd polaritet
  • Ampere
  • Väderförhållanden
  • Spänning
  • Kapacitet
  • Batteristorlek och spänning
  • Kraft
  • Toppeffekt
  • Kablar
  • Enkel användning
  • USB-port och laddningsuttag
  • Luftkompressor
  • Inbyggd växelriktare
  • Säkerhetsfunktioner
  • Överbelastningsskydd
  • Överspänningsskydd
  • Överladdningsskydd
  • Överströmsskydd
  • Kortslutningsskydd
  • Kvalité
  • Säkerhetstips

Storlek

Det finns många olika storlekar och vikter bland de bästa batteristarterna. Bestäm om du vill byta ut lite portabilitet och utrymme för funktioner. Ett par av våra alternativ kommer att passa in i handskfacket, men avvägningen är att de erbjuder mindre kraft eller färre laddningar.

Vissa av laddarna är mycket större och tyngre, men de ger mer skydd. För dessa offrar du en del av portabiliteten i utbyte mot en kompressor som kan fixa ditt däcktryck och en laddare med mer kraft. Ta reda på hur mycket utrymme du är villig att ge din laddare i bilen och gå därifrån.

Skydd mot omvänd polaritet

Om du är som vi hade du ingen aning om vad den här funktionen var. Vi gjorde lite forskning och lärde mig att det här är ett fint sätt att säga att du inte kommer att få elektricitet eller sluta med gnistor som flyger runt om du av misstag ansluter den negativa kabeln till den positiva batterisidan eller vice versa.

Den här funktionen kommer ofta med en lampa på skärmen som indikerar att du har anslutit dem felaktigt. Om det inte lyser men laddaren inte fungerar, kontrollera kablarna. Många av dem erbjuder tyst skydd.

Ampere

Amperenivån mäter din uteffekt. Detta är extremt viktigt att titta på när du köper en starthjälp. Som en tumregel gäller att ju större din bil är, desto fler ampere krävs för att starta den.

En term som du kommer att höra diskuteras på varje modell är toppnivåer för ampere. Detta är den maximala uteffekten med den här enheten. Ju högre ampere, desto mer uteffekt får du.

När en bil dör måste den laddas på flera ställen. För det första behöver ditt batteri tillräckligt med ström för att komma i gång igen. För det andra finns det många viktiga funktioner som drivs av batteriet. Du behöver tillräckligt med kraft för att starta vevaxeln och motorn så att generatorn kan ta över och börja driva ditt batteri.

Det bästa sättet att avgöra hur mycket kraft du behöver för att få igång din bil är genom att läsa din instruktionsbok eller ringa din lokala återförsäljare och fråga om ampereintervallet för startmotorer för din modell. Ditt batteris specifikationer bör ge svaren.

Många nybörjare blir lurade av toppförstärkarbetyget. Vi var en av dem. Detta är i huvudsak den maximala uteffekten, men det har väldigt lite att göra med optimala startmöjligheter. Vad tillverkarna tittar på är strömförstärkarens betyg.

Startförstärkarens klassificering avgör hur mycket ström den kan generera under cirka 30 sekunder åt gången samtidigt som minimispänningskraven för standard 12 volts batterier bibehålls.

I grund och botten är detta amperevärde du behöver titta på för att veta om du kan dra igång och starta din bils motor för nästan alla väder. Högre vevförstärkare kommer bättre att kunna starta bilar i alla klimat och förhållanden.

Väderförhållanden

De flesta startmotorer för bilar testas med ett standardskick och utgår från medelklimat. Om du bor i ett område där vintern varar hela året måste du kontrollera ett ytterligare betyg. Detta kallas kallstart eller (CCA). Det är som förstärkaren, men den här är specifikt klassad för kalla temperaturer.

Spänning

Spänning avser den lagrade energipotentialen i ett elektriskt system. Det är ungefär som trycksystemet för bilens energi. Om du kommer ihåg gymnasievetenskap, är detta i huvudsak den potentiella energi som ditt batteri har lagrat som enkelt kan omvandlas till kinetisk energi för att driva motorn.

Till att börja med är det detta som flyttar den elektriska strömmen från enheten till din bils batteri. Att välja rätt spänning är lätt i detta fall. Matcha det med din bils batteri. Majoriteten av personbilar kommer med 12 volts batterier, medan lastbilar och släpvagnar använder 24 volt.

Det är viktigt att känna till all information runt spänning för produkten och din bil. Ström kan vara en knepig sak att hantera, och det är inte alltid det säkraste heller.

Kontrollera under huven och bekräfta med din bruksanvisning innan du tittar på den bästa startmotorn, eftersom var och en är optimerad för specifika spänningar. De vanligaste fordonsmärkena och -modellerna har ett 12 volts batteri. Vattensporter, terränghjulingar, motorcyklar, elbilar och större lastbilar kan variera.

Kapacitet

När du väljer är det viktigt att veta att den totala kapaciteten mäts i amperetimmar eller milliampertimmar. Att ta hänsyn till denna egenskap spelar en stor roll eftersom du måste veta 100% exakt om startmotorn kommer att starta din bil. I denna situation, ju större antal, desto mer kapacitet stöder energilagringsenheten. De mest populära bärbara batterialternativen är vanligtvis klassade för mellan fem och över 20 amperetimmar.

Batteristorlek och spänning

När du väljer, se till att ta hänsyn till de speciella behoven hos ditt fordon. Poängen är att olika typer av fordon har olika batteristorlekar och spänningar.

Standardstarthjälp körs vanligtvis på konventionella batterier som ger 6 till 12 volt. I sin tur är 24 volts batterier designade för anläggningsmaskiner och bara stora maskiner.

Därför måste valet av startstorlek och effekt märkas på ett klokt sätt. Bilar, pickuper och sedaner körs vanligtvis på 12 volts batterier. Golfbilar och motorcyklar är utrustade med endast 6-volts batterier. Om du använder en startmotor som är mycket kraftfullare än nödvändigt, var försiktig, för du kan lätt skada både batteriet och bilens inre delar.

Kraft

Genom att dra igång en starthjälp med ampere bör du alltid förstå mängden ström som batteriet laddar ur och underhåller. Denna åtgärd äger rum i 30 sekunder vid 0 grader Celsius. Detta är den mängd kraft som krävs för att starta fordonet vid genomsnittliga omgivningstemperaturer, exklusive extrem värme eller kyla.

I sin tur, på grund av klimatproblem, finns det kallstartande förstärkare. Detta är en bärbar starthjälp som används för att starta en bilmotor i kallt väder. Kallstart hänvisar till mängden ström som batteriet behöver ladda ur och bibehålla i 30 sekunder vid -17 grader eller lägre, utan att sjunka under 7,2 V för ett 12V-batteri. Ström för att starta eftersom batteriet använder mindre ström.

Toppeffekt

Toppeffekt mäts i ampere. I själva verket representerar det den maximala effekt som startmotorn kan producera när den startas första gången.

Observera att toppförstärkare endast behövs för att starta och därför kan startmotorn bara generera dessa toppvärden under några sekunder. Vevförstärkare, å andra sidan, producerar en jämn, stabil ström i minst 30 sekunder.

När du väljer en starthjälp, fokusera inte på toppförstärkare. Viktigare detaljer är kallstartförstärkare. Det är viktigt att se till att starthjälpen faktiskt kan starta din bil.

Kablar

De högst rankade bärbara starthjälparna kommer alla med olika kabellängder. Detta är en kategori som mestadels är upp till personliga preferenser. Experter rekommenderar minst 4 meter kabel. Mer än så är en bonus. Många människor föredrar att ställa sin bygel på marken i stället för på bilen eftersom det gör att de känner sig säkrare och har mer kontroll. Det betyder att de ska leta efter kablar som är tillräckligt långa för att nå från marken till batteriet utan svårighet.

En annan faktor som spelar in för att avgöra vilka kablar som är bäst för dig är tjockleken på ledningarna inuti kablarna. Motstånd spelar en stor roll i kretsar och elektricitet. I grund och botten, ju tunnare kablarna (mätare), desto längre tid tar det att få ström till ditt batteri.

Till skillnad från ampere är detta ett fall där det lägre tal översätter till högre kvalitetsbetyg. Vi rekommenderar inget över en 8 gauge kabel, eftersom diametern kommer att vara så tunn att ampereklassificeringen inte spelar någon roll. Den kommer inte att kunna få strömmen genom kablarna i tid för att göra någon nytta. Det optimala betyget är 6 gauge. Även om 2 gauge kablar är ännu bättre, är de också ganska dyra, och en 6 gauge är det mest prisvärda alternativet som fortfarande kan få jobbet gjort.

Enkel användning

Det är inget svårt att starta bilen från startmotorn. Låt oss ta en steg-för-stegtitt på denna process så att ingen av läsarna har några frågor.

Först måste du slå på startmotorn och ansluta startkablarna. De måste anslutas till 12-voltsporten på startmotorn. Efter anslutning – slå på enheten. Kontrollera även att startmotorn är laddad med minst 50–60 % av den totala laddningen. Enheten kommer definitivt att fungera bättre och mer tillförlitligt med en laddningsreserv.

För det andra måste du ansluta kablarna till bilbatteriet. Allt är detsamma som på gammaldags sätt – den röda klämman till batteriets pluspol (+) och den svarta klämman till batteriets minuspol (-).

Vrid sedan motorn för att dra ström. Starta sedan bilen och håll den i detta tillstånd i ungefär en minut. Koppla sedan bort förstärkarkablarna och stäng av startmotorn.

Du måste koppla bort kablarna i rätt ordning, det vill säga absolut motsatsen till anslutningsordningen. Så ta först bort den röda klämman och sedan den svarta klämman från batteripolen. Nu måste du stänga av den bärbara startmotorn och koppla bort startkablarna från enheten.

USB-portar och laddningsuttag

Förekomsten av USB är en kontroversiell sak. Det läggs vanligtvis till portabla starthjälp. Men trots besväret har även det externa startbatteriet fortfarande stöd för en inbyggd USB-port. Hur som helst kommer en enhet med den här funktionen att kosta mer, så tänk noga om detta verkligen är så viktigt för dig. En starthjälp är inte det du kommer att använda varje dag, så det finns inget stort dagligt behov av det. Men ändå gillar vissa användare, till exempel, verkligen möjligheten att ladda sina enheter, kameror, bärbara datorer och mer.

Stora batterier med 12 volt har traditionellt sett flera inbyggda uttag. Ofta är de bekanta för alla med eluttag och 12-volts laddare.

Det skulle vara korrekt att notera att närvaron av uttag och USB på startmotorn först och främst är bekväm och universell. De öppnar upp för nya möjligheter, såsom möjligheten att ladda elektronik eller använda dem som batterier när du campar eller reser.

Luftkompressor

När TPMS-indikatorn tänds, förvänta dig problem. Om du inte har någonstans att pumpa upp hjulen på din bil mitt på vägen kan du stå på sidlinjen i en evighet och vänta på hjälp. I en sådan situation kommer en startmotor med en luftkompressor att vara stor tur.

Detta är en mycket vanlig funktion för stora bärbara starthjälp. Dess närvaro överdriver inte mycket kostnaden för enheten, men den är direkt viktig om du ofta reser utanför staden och inte har tillgång till ett stort antal bensinstationer längs vägen. Dessutom, under aktiv vila, behövs den här saken fortfarande. Och blåsa upp en boll, och eventuellt en gummibåt för fiske, och en enorm mängd annat.

Inbyggd växelriktare

Vi kan inte föreställa mig en person som skulle anse det meningslöst att ha en inbyggd växelriktare. Detta är en otroligt användbar funktion som hjälper dig i många tänkbara situationer. Kan glömma urladdade enheter, telefoner, bärbara datorer och så vidare. Dessutom kommer växelriktaren att hjälpa mycket om du ska gå utomhus eller på resa och du behöver driva den eller den enheten. I allmänhet är närvaron av en inbyggd växelriktare ett stort plus och inget mer.

Ficklampa och radio

Ficklampa är ofta en underskattad funktion. Föreställ dig hur bra det kommer att hjälpa dig i gryningen eller mitt i natten när din bil stannar. Underskatta aldrig dess fördelar och det kommer definitivt att hjälpa dig, vi garanterar. Det är tack vare honom som startmotorn är lätt att använda både på dagen och på natten.

Detsamma kan sägas om den inbyggda radion. Föreställ dig bara de ögonblick då minuterna varar i timmar medan du väntar på att batteriet ska laddas eller att bärgningsbilen kommer. I sådana situationer är det bäst att spara på batteriet och använda den inbyggda radion. Under en fullständig urladdning bör du inte tillåta ett misstag och slå på radion, du kommer bara att göra det värre.

Säkerhetsfunktioner

Låt oss nu prata om den viktigaste aspekten av att använda en starthjälp – säkerhet. Observera att kvalitetsstartare kommer att levereras med omvänd polaritet, överladdnings- och kortslutningsskydd, gnistskydd och skydd mot omvänd ström.

Det är mycket viktigt att studera om dessa funktioner är tillgängliga på en viss enhet som du väljer. Vissa tillverkare försummar detta och ersätter sina kunder. Det är utifrån dessa överväganden du väljer en startenhet med en smart starthjälp. Det är denna modul som kommer att säkerställa tillgången till alla dessa funktioner och hålla dig säker.

Bättre att undvika att arbeta med startmotorer utan väsentliga säkerhetskomponenter. Detta innebär ofta en stor risk för brand eller elektriska stötar.

Överbelastningsskydd

Det direkta syftet med denna aspekt är att hålla starthjälpen under laddning från att ta emot betydligt mer ström än vad som anges av tillverkaren.

Överspänningsskydd

Överspänningsskydd syftar i första hand till att förhindra strömöverspänningar. Vid laddning kan strömflödet vara instabilt, så denna modul reglerar mängden inkommande ström.

Överladdningsskydd

Detta element förhindrar övermättnad av batteriet med energi. När du till exempel laddar startbatteriet helt kan den tillförda energin skada enhetens komponenter. Detta element syftar till att neutralisera skador på startmotorns inre komponenter.

Överströmsskydd

Hjälper till att förhindra skador på avtryckaren. Huvuduppgiften för denna komponent är att blockera inkommande ström som överskrider toppgränsen.

Kortslutningsskydd

Skyddar din startmotor ifall hög ström flyter från positiva till negativa terminaler vid oavsiktlig kontakt.

Kvalité

När du väljer en starter måste kvaliteten på anslutningskablarna också beaktas. Det kan bestämmas genom att uppmärksamma säkerhetsfunktionerna, dess längd och kvaliteten på materialet från vilket kabeln är gjord. Dessutom är det mycket viktigt att korrekt bedöma kvaliteten och materialet från vilket klämmorna är gjorda, eftersom de är de viktigaste i denna fråga. Det är bäst att fokusera på att välja en koppar pläterat par. En tät basmetallbeläggning kommer också bara att vara en fördel.

Det mest praktiska rådet för att välja är att leta efter en kabel som har en intelligent modul i satsen. Det ger en hel rad säkerhetsfunktioner som aldrig kommer att vara överflödiga.

Se sedan till att längden på kablarna du väljer är optimal, det vill säga tillräckligt för din maskin och inte för kort eller för lång. Det är bäst att först mäta det ungefärliga avståndet mellan de positiva och negativa terminalerna, eftersom de kan placeras olika på olika bilmodeller.

Säkerhetstips

Säkerhet är en viktig faktor som alla bör ha i åtanke när du startar ett fordon och dessutom kan det leda till skador på ens bil om du startar din bil på fel sätt. För att undvika vissa händelser som detta bör du ha följande säkerhetstips i åtanke;

  1. Se till att du noggrant läser ditt fordons manual innan du startar, eftersom det finns bilar som kan behöva ta bort en viss säkring eller ansluta vissa kablar till batteripolerna innan du startar
  2. Se även till att spänningskapaciteten och effektkapaciteten kontrolleras för att undvika att skada och överbelasta bilen
  3. Alla elektriska tillbehör till bilar bör kopplas ur eftersom startmotorer tenderar att skicka en strömstöt som kan förkorta livslängden för vissa elektriska tillbehör som en telefonladdare och liknande
  4. Allt inne i bilen som drivs med el ska stängas av
  5. Användning av gummihandskar och skyddsglasögon bör också beaktas
  6. Bilen ska parkeras i Parkerings- eller Neutralläge och bromsarna ska också vara ilagda
  7. Den positiva klämman måste anslutas före den negativa klämman

Lista över de bästa starthjälparna 2021

  • Bäst i test:
  • Populärast:
  • Premiumval:
  • Billigast:

De 5 viktigaste sakerna att ha i åtanke innan du köper den bästa starthjälpen

Typ av starthjälp – litium eller bly?

Trots att den är liten och kompakt, underskatta inte kraften hos litium-starthjälp. Dessa saker är små men otroligt kraftfulla, vissa modeller kan till och med starta en 18-hjulig lastbil! Ännu viktigare är att litiumbatterier har en längre livslängd och behåller sin laddning längre när de inte används.

Bly-starthjälp är stora och tunga helt enkelt på grund av den gamla batteriteknologin de använder men låter dig inte luras, större är inte bättre när det kommer till start-starthjälp. Generellt sett är dessa modeller inte ens bärbara eftersom de kan väga upp till 20 kg.

Rekommendation: Se till att köpa en starthjälp med ett litiumbatteri av högsta kvalitet. Blybatterier är tunga, ej bärbara, laddas ur snabbt och behåller laddningen dåligt.

Batteristorlek och spänning – 6v, 12v eller 24v?

Olika typer av fordon har olika batteristorlekar och spänningar, det är därför det är viktigt att hitta rätt starthjälp för vilket fordon du än vill starta.

Normala starthjälp fungerar vanligtvis på batterier som sträcker sig från 6 till 12 volt, medan sådana som är avsedda för medelstora och stora lastbilar kan gå upp till 24 volt.

Tänk på att starthjälp kan användas för praktiskt taget alla fordon med batteri, från bilar och lastbilar till motorcyklar, vattenskotrar, snöskotrar och gräsklippare.

De allra flesta bilar, pickuper och stadsjeepar drivs med 12-voltsbatterier medan mindre fordon som motorcyklar har 6-voltsbatterier.

Rekommendation: Kontrollera batteriets spänning för att köpa en produkt som fungerar på ditt fordon. Om du har en motorcykel och en bil, leta efter modeller som har justerbara spänningsinställningar.

Storlek & typ av motor – 4, 6 eller 8 cylindrar? Bensin eller diesel?

Storleken och typen av motor som ditt fordon har är en avgörande komponent för att välja rätt starthjälp för din bil. Fordon med större motorer har större batterier och dieselmotorer kräver större batterier än gasmotorer.

Som sådan kommer du att behöva en mer kraftfull starthjälp när det gäller vevström (ampere) om du har en större motor eller om du har en dieselmotor. Att använda en mindre kraftfull bilbatteriförstärkare på en stor bil kommer helt enkelt inte att fungera oavsett hur många gånger du försöker.

Tänk på att det här bordet inte är perfekt på grund av en annan viktig faktor, urladdningsdjupet. Ett batteri som bara är halvvägs urladdat kommer att kräva mycket mindre ström än ett batteri som är helt urladdat.

Om ditt 4-cylindriga bilbatteri till exempel är helt urladdat kan du behöva en starthjälp avsedd för en större bil för att få igång bilen. Detta beror inte nödvändigtvis på en låg kvalitet eller defekt starthjälp utan snarare på grund av ditt batteris hälsa.

Nya starthjälp är smarta nog att injicera precis rätt mängd ström baserat på ditt batteris storlek, så du behöver inte oroa dig för att skada ditt batteri med en starkare enhet.

Rekommendation: Kontrollera din bils motorstorlek och typ för att se till att startstartaren du får kommer att kunna starta din bil. Vi rekommenderar alltid att du skaffar en mer kraftfull för att vara på den säkra sidan.

Säkerhetsfunktioner

Visste du att vissa starthjälp är säkrare än andra? Högkvalitativa starthjälp kommer med omvänd polaritet, överladdnings- och kortslutningsskydd, antignistteknik samt skydd mot återmatning.

Tyvärr kommer ungefär tre fjärdedelar av starttopparna på marknaden med en begränsad mängd av dessa säkerhetsfunktioner eller inga som helst. Du kommer att vilja leta efter en starthjälp med en smart startkabelmodul, som garanterar att alla dessa funktioner finns och håller dig säker.

Att hantera starthjälp utan viktiga säkerhetsfunktioner är ungefär som att använda hjälpkablar, de kan utgöra en elektrisk eller brandrisk om de inte används på rätt sätt.

Rekommendation: Leta efter en starthjälp med smarta startkablar för omvänd polaritet, anti-gnista och överströms- och backmatningsskydd.

Kvalitet på startkablar

Med utgångspunkt från den föregående punkten bestäms kvalitetsbygelkablar inte bara av deras säkerhetsegenskaper utan av deras längd, kvalitet på kabelmaterial och de flesta viktigaTill sist, kvaliteten och materialet på klämmorna.

Först och främst, som nämnt ovan, vill du hitta kablar som kommer med en smart modul, detta kommer att säkerställa att en hel massa säkerhetsfunktioner kommer med din bilbatteriförstärkare. Vidare kommer den smarta modulen att tala om för dig om och när du är korrekt ansluten till batteriet och när du är bra att starta din motor.

Därefter vill du se till att kablarna är tillräckligt långa för din bil. På vissa bilar kan den positiva och negativa batteripolen vara ganska långt ifrån varandra, vilket kräver längre än normala startkablar. Men de är normalt inom några centimeter från varandra och dina genomsnittliga kablar kommer att klara sig bra.

Sist men inte minst, kvaliteten och materialet på klämmorna. Du vill helst leta efter ett kopparbelagt par med en snygg och tät basmetall. Detta kommer att säkerställa att du får fantastiska resultat, korrekt strömflöde och stabil anslutning.

Rekommendation: Skaffa en starthjälp som kommer med hjälpkablar med en smart modul, tillräckligt långa kablar för ditt fordon och kopparbelagda klämmor.

Multifunktionsfunktioner och extra tillbehör

Litium-jumpstarthjälp kommer ofta med en hel massa extra fiffiga funktioner och funktioner. Eftersom det är ett batteri i sin kärna, fungerar bärbara starthjälpmedel som bärbara laddningar för din elektronik också.

Några av dessa extra funktioner inkluderar ficklampor, en eller flera USB-portar för att ladda din elektronik när du är på språng, en kompass, en nödhammare, en LCD-skärm, en luftkompressor som tillval, och vissa kommer till och med med en trådlös laddningsplatta för de senaste telefoner och prylar.

Rekommendation: Leta efter en starthjälp med en ficklampa, en LCD-skärm, minst en USB-port och en luftkompressor. Ficklampor och USB-laddningsportar kommer till nytta ganska ofta, en LCD-skärm hjälper till att hantera din enhet bättre och luftkompressorn kan enkelt rädda dagen i en nödsituation.

Vi hoppas att du tyckte om att läsa vår guide och att den hjälper dig att göra ett utbildat och värdefullt köp.

Medan du är här, kolla in vårt sortiment av funktionsspäckade, premium bärbara litiumstarthjälp. Som hoppstartsexperter vet du att vi bara har det bästa och till bästa pris!

Vilka fördelar som kommer när du använder starthjälp

Det finns förmodligen många bilägare som inte skulle tänka så hårt på den perfekta starthjälpen. Så länge den startar bilen med lätthet och tar dem ur en obekväm situation är det bra.

Men det finns faktiskt massor av olika aspekter på en enhet för att betrakta den som en av de bästa startarna som finns. När bilister väl provar nya modeller med några av dessa funktioner kommer de inte att gå tillbaka. Här är några saker som du kommer få bra koll på när du har köpt din starthjälp-

  • lättheten att starta en bil
  • kraften i systemet och dess batteri
  • användarvänligheten mer generellt
  • maskinens hållbarhet för tuffare situationer
  • bärbara, kompakta maskiner för större bekvämlighet
  • ytterligare funktioner för multifunktionalitet
  • enhetens säkerhet
  • Starta en bil – eller något annat fordon.

Förmågan att starta en bil, så effektivt och snabbt som möjligt, är ett grundläggande krav med dessa maskiner. De måste ha kraften och tillförlitligheten för en snabb start i olika situationer. Kontrollera driftstemperaturområdet, toppförstärkarna och antalet hopp per laddning för en bättre uppfattning om dess funktion i olika situationer. Det hjälper att fråga sig själv exakt vad detta är till för.

  • Är detta för småskaliga nödsituationer att ha i handskfacket?
  • Är detta för mer professionella situationer och flera hopp?
  • Är detta för mindre bilar och maskiner, eller stora lastbilar, båtar eller husbilar?
  • Behöver den klara kalla temperaturer?

Här måste du kontrollera specifikationerna och parametrarna noggrant. Ta en närmare titt på batterikapaciteten, laddningsalternativ, laddningstid, ampere och all annan information om den annonserade prestandan.

Med ett tufft batteri och pålitlig prestanda kommer behovet av en tuff design och hållbarhet.

Det sista som någon bilägare vill ha är en enhet som går sönder på ett jobb, eller slits ut på månader. Kommer din valda modell att klara grov behandling, säg om den tappas eller ramlar av bilen? Hur tufft är höljet? Är det väderbeständigt för att träna i regnet? Hållbarhet är också viktigt i klämmorna och andra kopplingsdelar. Kraftiga komponenter håller längre än billig plast.

Användarvänlighet

Hur lätt är den här maskinen för en nybörjare att använda? Vissa köpare ger dessa enheter till sina partner och barn som en form av backup, även om de inte har någon erfarenhet av att starta bilar. Därför måste det vara självklart var man ska koppla in kablarna för rätt resultat.

Detta innebär tydligt märkta portar och användbara manualer där det är möjligt. LED-skärmar är också en bra idé eftersom de ger användbar information om ström, laddningstid och enhetens batteritid.

Nästa funktion att överväga för din starthjälp är enhetens portabilitet.

Det finns många gammaldags modeller som fungerar utmärkt, men har några problem med storleken. De är tunga och skrymmande och tar plats bak i bilen. Moderna starthjälp är mycket smalare och passar i handskfacket.

De har fortfarande samma kapacitet men bara i mindre teknik. Många kommer också med ett enkelt resefodral där användarna kan lagra alla extra ledningar och komponenter.

Många av de högst rankade batteriförstärkarna som finns nuförtiden startar inte bara en bil.

Det finns en stor attraktionskraft i system som erbjuder multifunktionalitet för andra situationer. Många säljer sig själva som 2-i-1 eller 3-i-1-modeller, vilket innebär en kombination av följande:

  • startmotor för bilbatteri
  • elektronikladdare
  • luftkompressor
  • ficklampa

Den första extrafunktionen att hålla utkik efter är tillägget av en lampa. Många har någon form av vit LED för vägkantsbelysning vid mörka jobb. Vissa kommer också att blixtra eller blinka för att varna andra bilister. Andra kommer att ladda mer än bilbatteriet eftersom de har alternativa laddningspunkter och utgångar för elektronik.

Det betyder att du kan ladda en telefon på passagerarsätet. Sedan finns det de som har en inbyggd luftkompressor för att pumpa däck. Vissa av dessa maskiner är bättre än andra. Vissa kommer att använda mycket batteri och öka måtten för en kompressor som är lite svag. Andra är förvånansvärt multifunktionella och kompakta.

Detta tal om ficklampan för vägassistans tar upp en intressant punkt angående säkerheten för dessa maskiner. Säkerhet på en mörk väg är en sak, men användarna måste vara säkra på att hela systemet är säkert att använda.

De flesta av de bästa starthjälparna på marknaden just nu erbjuder ett stort utbud av skyddsfunktioner för laddarens ström. Det kommer att skydda bilbatteriet, systemets batteri men också användaren. Säkerheten fortsätter sedan med den typ av klämmor som används.

Ta dig tid att verkligen förstå funktionerna och funktionerna hos dessa maskiner innan du köper.

Valet som vi gör här kan göra en enorm skillnad för våra egna upplevelser och för nära och kära. Rätt val kan säkerställa att vi är i gång på minimal tid tack vare ett fantastiskt system, pålitligt batteri och användarvänlighet i alla förhållanden. Den värsta kunde se familjemedlem kämpa i mörkret med en svag, underpresterande modell.

Det är därför det lönar sig att läsa specifikationerna och användarrecensioner noggrant. Specifikationerna ger en bra uppfattning om komponenterna och detaljerna. Här kan du se hur kompakt den verkligen är, vilka säkerhetsfunktioner som ingår, strömkällans tekniska specifikationer och dess kompatibilitet med andra fordon. Det är dock användarrecensionerna där du får den bästa uppfattningen om prestanda och designbrister.

Vad är det viktigaste att tänka på innan man köper en starthjälp?

Kraft

En av de viktigaste sakerna att titta efter när du väljer rätt starthjälp är mängden topp- och startkraft.

Vevkraft hänvisar till mängden ampere som kan levereras av enheten om ytterligare vevning behövs. De moderna startmotorerna har vanligtvis runt 400 ampere vevkraft.

Toppeffekt

Toppeffekt representerar den maximala mängden kraft en starthjälp kan leverera. Det vanligaste värdet är någonstans runt 1000 ampere, men det finns många modeller med mindre och mer toppeffekt. Det finns inget “bästa effektvärde”, allt beror på dina behov och bilens batterityp.

Tillbehör

Modern teknik hade ett enormt inflytande på starthjälp. Följaktligen började fler och fler modeller komma ut med olika extrafunktioner. Några av de bästa är –

  • USB-portar
  • Luftkompressor
  • Ficklampa
  • Radio
  • USB-portar

Om du har en smartphone, surfplatta eller en bärbar dator kan USB-portar komma till nytta, särskilt i situationer med låg batterinivå. Du kan använda starthjälpen som en tillfällig laddare vart du än går, så länge du har 12V-tändarporten i ditt fordon.

Luftkompressor

Några av de mer mångsidiga enheterna har en inbyggd luftkompressor för att hjälpa dig i akuta situationer. Även om det vanligtvis inte är samma kompressor som du ser och använder på en bensinstation, erbjuder den mer än tillräckligt med kraft för att pumpa upp dina däck till nästa stopp.

Ficklampa

Folk tänker vanligtvis inte på att starta sina batterier i mörker. Men om man tänker efter så går de flesta till jobbet i gryningen när förhållandena är ganska dystra. Genom att ha en ficklampa integrerad i enheten kan du därför använda din starthjälp oavsett om det är dag eller natt.

Radio

Radion är praktisk om du är i en väntesituation. Till exempel, om du väntar på bogsering på en motorväg, är det bättre att du slår på den inbyggda radion och sparar bilbatteriet. Många människor gör ett vanligt misstag och sätter på radion i sitt fordon som drar ur batteriet på nolltid.

Säkerhet

Säkerheten är av största vikt när det kommer till dessa enheter. Även om du inte hanterar höga spänningar, kan den höga strömstyrkan fortfarande få förödande och ibland till och med dödliga konsekvenser. Därför måste du vara särskilt uppmärksam på säkerhetsåtgärderna. De saker du bör leta efter är –

  1. Överspänningsskydd
  2. Kortslutningsskydd
  3. Överströmsskydd
  4. Överbelastningsskydd
  5. Överladdningsskydd

Dessa fem element är obligatoriska om du vill vara helt säker när du använder en starthjälp. Köp faktiskt inte en modell om den inte har dessa fem skyddsmekanismer.

Pålitlighet

Det enda sättet att avgöra om något är tillförlitligt är att kontrollera vad andra har att säga om det. Dessutom är varumärkets rykte en av de viktigaste delarna att leta efter. Därför, om du planerar att köpa en pålitlig startmotor, leta efter välrenommerade märken och modeller med positiva recensioner.

Varaktighet

Designen är det största tecknet på hållbarhet. Till exempel, om den är gjord av billig plast, kan du inte förvänta dig en hög nivå av hållbarhet, det är bara sunt förnuft. Å andra sidan kan metallenheter väga mycket. Så försök hitta den gyllene mitten. Nyckeln är att hitta en lätt enhet med en robust design.

Prisvärdhet

Priset är en av de sista sakerna du bör tänka på. Människor med en snäv budget har inte ett så brett val som de med en obegränsad budget. Att köpa den dyraste du kan hitta är dock ingen lösning, minst sagt. Det du bör sträva efter är förhållandet lågt pris och hög kvalitet. Om du lyckas hitta en modell med ett rimligt pris, bra funktioner och en tillfredsställande design – har du dragit på lotteriet. Tveka inte att investera pengar; det är värt det.

Hur man startar en bil med starthjälp

Parkera först det fungerande fordonet så att båda bilarna är vända mot varandra, helst bara en halvmeter från varandra, men aldrig vidrör varandra. Ännu viktigare, parkera bilarna med automatisk växellåda samtidigt som den manuella växellådan sätts i neutralläge.

Se till att sätta parkeringsbromsar på båda bilarna, så att ingen av dem rör sig oväntat.

Båda fordonen måste vara avstängda, med nycklarna ur tändningen.

Stäng av allt i båda bilarna – radio, takljus, värmare och strålkastare om du kan. Du vill att all kraft ska gå till start.

Placera startkablarna på vägen/marken, samtidigt som du säkerställer att klämmorna inte vidrör/krockar med varandra.

Öppna motorhuven/huven på båda bilarna och hitta batterierna (se bruksanvisningen för exakt plats, några är i bagageutrymmet eller till och med under baksätet) och batteripolerna. Typiskt är de två polerna på respektive batterier färgkodade röda eller svarta, vilket betyder negativ “-” och positiv “+” laddning.

Det är viktigt att korrekt identifiera båda laddningarna för att framgångsrikt starta bilen. Om batteripolerna är smutsiga, torka av dem med en stålborste eller trasa.

Fäst den röda (positiva) kabelklämman till (+) polen på det urladdade batteriet. Du måste ordentligt ansluta klämman till batteripolen, vilket mycket väl kan kräva att klämmorna vickas.

Fäst nu den röda (positiva) kabelklämman på den andra änden av startkablarna på det operativa fordonets (+) batteripol.

Anslut därefter den svarta (negativa) kabelklämman till det funktionella batteriets (-) batteripol.

Gnistor kan hända, var inte för orolig. Dubbelkolla bara att du ansluter allt i rätt ordning.

Gå nu över till bilen med det livlösa batteriet. Kom ihåg att inte fästa den svarta (negativa) klämman på det urladdade batteriet, utan fäst den kabelklämman på en omålad metalldel av fordonet, till exempel en ljus, ren skruv på bilmotorblocket. Det kommer att bidra till ett säkert bilhopp.

Försök alltid att ansluta minuskabeln till en jordpunkt bort från batteriet på den döda bilen

Regeln är, “positiv till positiv, negativ till marken”

Starta den fungerande bilen.

Vänta i minst en minut eller två. Beroende på ditt batteris ålder och hur länge sedan det slutade fungera, måste du låta bilen gå i några minuter för att börja få lite laddning i det urladdade batteriet.

Försök nu starta den trasiga bilen. Om fordonet inte startar, låt det körande fordonet ladda batteriet i ytterligare några minuter innan du försöker igen. Vid några tillfällen kan det hjälpa att måttligt varva motorn i den operativa bilen samtidigt som det livlösa batteriet laddas.

När den nedlagda bilen är i gång kan du börja koppla bort startkablarna, börja med de svarta (negativa) kabelklämmorna. Men låt inte klämmorna vidröra varandra medan någon del av startkablarna fortfarande är anslutna till en bil.

Ta en biltur nu. Det kommer att göra det möjligt för batteriet att bygga upp en laddning. Dessutom kommer drevet att tillåta bilens generator att ladda av batteriet och säkerställa att ditt batteri inte dör igen när du stänger av motorn. Om din bil inte startade för att du lämnade lamporna tända och inte för att du har ett dåligt batteri, bör du köra bilen i minst 45 minuter för att säkerställa att du har tillräckligt med laddning för att starta den nästa gång.

Vad du bör veta innan du skaffar en starthjälp

Att ladda blint in i en strid är aldrig ett smart drag. På samma sätt kan det ge katastrofala resultat att köpa något som du inte kan grunderna i. Så du bör åtminstone kryssa i några rutor innan du skaffar en starthjälp.

kallstart

Som vi har nämnt, nuförtiden, finns det så många ytterligare funktioner i en starthjälp att du kan glömma dess huvudsakliga syfte.

I slutet av dagen är en starthjälp något som startar din bil, så du måste veta om den kan göra det.

Tekniker kommer att säga att du måste kontrollera startförstärkarens startampervärde, men vad är det exakt?

Cranking Amps, eller CA, är värdet som mäter hur många ampere en viss starthjälp kan avge under 30 sekunder vid 0 °C. Självklart måste starthjälpen också hålla minst 1,2 volt för varje cell.

Således kan man säga att förstärkarna visar hur mycket kraft en starthjälp lägger ut för att starta bilen i de flesta klimat.

Naturligtvis är detta värde inte lika stort när du behöver starta din bil i extremt väder.

Till exempel vet folk på Grönland, Alaska, etc. att CA är helt värdelöst, eftersom dessa platser sällan går över 0°C.

Därför behöver vi en annan mätning, som kallas CCA för kort.

Precis som vid kallstart, berättar detta hur många ampere en starthjälp kan producera över 30 sekunder vid -18°C.

I huvudsak betyder detta hur mycket kraft starthjälpen kan producera när temperaturen sjunker utan tecken på att stanna.

Därför är CCA viktigare för människor som lever i kalla klimatzoner eftersom bly-syrastartare kan förlora så mycket som hälften av sin start kraft.

Maximal effekt

Om du är intresserad av starthjälp är vi säkra på att du måste ha hört termen toppeffekt eller maximal effekt slängas runt tidigare. Så vad är det?

Toppström, eller toppampere, är det maximala värdet av elektrisk ström som en specifik startmotor initialt kan ladda ur.

Naturligtvis sker denna urladdningsprocess inom ett mycket kort tidsintervall.

Denna toppström kommer sedan gradvis att normaliseras tills den blir den stabila strömmen, som vi också kallar vevförstärkarna.

Generellt sett kommer alla startknappar med en högre toppförstärkare att vara mer kraftfulla än en med en lägre toppförstärkare.

I normala starthjälp sträcker sig toppförstärkare från 300 ampere till 1000 ampere.

Naturligtvis finns det alltid extremer som några exceptionella starthjälp med 3000 toppförstärkare.

Om ett bilbatteri kräver mindre än startmotorns toppampere, laddar startmotorn vanligtvis det lägre värdet.

Batteriet kommer därför sannolikt inte att bli skadat.

Storleken på motorn förhållande till storleken på starthjälp

I slutändan köper du en starthjälp så att du kan starta bilen själv i nödfall.

Därför är det bara naturligt att du måste vara uppmärksam på startmotorns storlek så att den kan passa bilen.

Vanligtvis är de nya starthjälpsmodellerna tillräckligt kompakta för att detta är en icke-faktor. Att vara kompakt betyder dock att startmotorn måste ha offrat något, vilket i de flesta fall är kraft. Som vi alla vet kräver en bilmotor unika effektnivåer beroende på storleken.

Till exempel behöver en liten sedan bara 150 CCA, medan stadsjeepar behöver cirka 450 CCA. Således kan du stöta på problemet med att få en starthjälp som inte fungerar med din bils motor.

Det är därför det är så viktigt att överväga både storleken på ditt fordons motor och startmotorn.

Åldern på motorn

När vi jämför två lika stora fordon är det nästan alltid den äldre som behöver fler förstärkare för att komma i gång. Till exempel behöver en 8-cylindrig motor som är 20 år gammal nästan dubbelt så mycket som en helt ny 8-cylindrig motor behöver. Detta är i huvudsak tack vare att de har nyare startmotorer samt många förbättringar i motordesign.

Således, om du har ett äldre fordon, är det alltid bättre att få något med mer kraft tillgänglig.

När allt kommer omkring, nuförtiden kan starthjälp automatiskt leverera precis tillräckligt med ström, så det finns ingen anledning att oroa sig.

Typ av fordon

Du förstår, nuförtiden finns det ganska många unika fordon med olika konstruktion tillgängliga på marknaden.

Som ett resultat kommer dessa fordon att använda olika typer av batterier och dessa batterier behöver olika startmotorer.

Till exempel behöver en golfbils batteri bara något lätt med mycket mindre kraft än vad ett bilbatteri behöver.

Ficklampa

Många människor kommer säkert bli förbryllad av att se detta. Men det finns faktiskt en motiverande anledning, att en ficklampa kommer att rädda dig från en värld av problem i mörker.

I grund och botten köper du en starthjälp för akut användning, och vad är mer aktuellt än att behöva starta en bil i totalt mörker?

I slutändan kan en starthjälp, särskilt en nyare, vara ganska svår att använda på rätt sätt.

Således kan du säkert föreställa dig hur svårt det kommer att vara att använda dem när det inte finns något ljus.

Därför anser vi att det alltid ska finnas en ficklampa tillgänglig på själva starthjälpen.

 

En nybörjarguide för att använda en starthjälp

När vi pratar om att starta en bil är det absolut nödvändigt att du vet så mycket som möjligt.

Det finns många typer av starthjälp tillgängliga på marknaden, var och en av dem har några små driftsskillnader.

För att inte gå vilse halvvägs i processen bör du åtminstone kunna grunderna i att arbeta med dessa maskiner.

Anslutning av ledningarna

Efter att ha slutfört säkerhetsåtgärderna måste du ansluta ledningarna till polerna så att startmotorn kan fungera.

För att vara mer specifik måste du ansluta startmotorns röda kabel till bilbatteriets pluspol. Du vill också se till att det inte finns någon plast som täcker batteripolerna. Därefter måste du ansluta jordkabeln till startmotorn, som nästan alltid är i svart, till minuspolen.

Vissa tillverkare kan lämna en kabel direkt från bilbatteriets negativa pol till det främre motorrummet.

Som ett resultat kan du enkelt ansluta jordkabeln.

I de flesta fall bör det finnas några backup-identifieringsmärken som minus (-) och plustecknen (+) på polerna.

Icke desto mindre, om du inte kan vara säker på att vilken pol är positiv, kan du kontrollera bruksanvisningen. Det finns fall där startmotorn bara har något som liknar en 12-voltskontakt.

I stället för ovanstående process behöver du alltså bara koppla den kontakten till bilens cigarettändare.

Allt som allt kommer detta att kräva att du väntar lite innan startstartaren kan göra sitt jobb.

Detta tillvägagångssätt har dock en ganska stark fördel i det faktum att det är mycket säkrare.

I huvudsak kommer du att starta bilen genom din cigarettändare.

Därför kommer kraften som sipprar genom porten att vara ganska svag och du kommer att byta ut en längre tid för mindre risk för att batteriet exploderar. Naturligtvis, eftersom strömmen kommer att vara ganska svag, rekommenderar vi att du ser till att värmaren, lampan och radion är avstängda.

Dessutom bör 12-voltskontakten (din cigarettändare) också ha ström. Du kan göra det genom att vrida på tändningsnyckeln tills det första klicket.

Var försiktig!

I grund och botten, när du har att göra med en starthjälp, kommer du också att ha att göra med dess komplexa komponenter såväl som elektricitet.

Därför bör du åtminstone vara medveten om säkerhetsåtgärder såväl som riskerna.

Säkerhetsåtgärder

Som alltid är det första du bör tänka på några grundläggande försiktighetsåtgärder för din egen säkerhet. Att starta en bil, oavsett om du använder en bärbar startmotor eller startkablar, kommer alltid att ha vissa faror.

När du ansluter kablar som överför hög effekt till ett batteri, finns det alltid en risk för att elektriska gnistor bildas. Som ett resultat kan de antända all gas som fanns i luften. Därför bör du, trots att motorer alltid luktar både diesel och bensin, se till att luften inte mättas av gas.

Faktum är att du kan komma ihåg den här enkla tumregeln: när du börjar kvävas eller hosta på grund av lukten, öppna motorhuven och låt bilen luftas i minst 10 minuter.

Efteråt kan du fortsätta med säkerhetskontrollen genom att se till att din bils tändning är av.

Du måste också vara säker på att starthjälpen är i avstängt läge.

Sedan måste du placera tillräckligt med gummiisolering över området på startmotorn som du behöver röra.

Därefter bör du placera starthjälpen nära ditt bilbatteri på ett säkert sätt så att det inte finns någon risk för att det skulle falla omkull.

Slutligen måste du se till att din starthjälps kablar är tillräckligt långa så att de lätt kan nå bilbatteriet.

Ingen av oss vill att kabeln ska lossna halvvägs, eller hur?

Risker

Naturligtvis skulle det alltid finnas vissa risker med tjuvstartsprocessen, nämligen att skada fordonen och självskador. Om du följer säkerhetsföreskrifterna ordentligt skulle du inte behöva oroa dig för dem. Vi anser dock fortfarande att du åtminstone bör vara medveten om vad som kan hända.

Till exempel, om du av misstag vidrör en starthjälps metalldelar som fäster på batteriet av misstag, kan du få elektriska brännskador eller stötar.

Dessutom, om du ansluter kablarna till din bil på fel sätt, finns det en allvarlig risk för att ditt fordon skadas eller till och med att ett batteri exploderar. Lyckligtvis har de flesta av de nyare startkablar såväl som moderna startkablar vad vi kallar polaritetsskydd.

Med den här funktionen kan de varna dig eller till och med sluta fungera helt om du råkar koppla polerna fel.

Vilka funktioner måste en starthjälp innehålla

Detta är ett stort köp. Det är viktigt att bestämma din budget och arbeta därifrån. Bärbara alternativ är ganska billiga, men de har också lägre effektnivåer och kan starta i kyla. Enheter av professionell kvalitet kommer med förlängd livslängd, massor av funktioner och massor av kraft, men de kan kosta mycket pengar, och de flesta bilar behöver inte så mycket för att komma i gång.

Många av dessa alternativ kommer med massor av ytterligare funktioner. Balansera dem med din livsstil. Om du inte kan resa utan massor av prylar, kan det vara fantastiskt att använda USB-funktionerna för att ladda enheter. Vissa av dem låter dig till och med ansluta dina bärbara datorer till bilens strömkälla. Alla startmotorer som har växelriktare gör att du kan koppla in dina apparater.

En annan riktigt användbar funktion är en luftkompressor. Detta gör att du kan lägga till lite luft till dina däck när de blir låga för att undvika punktering. Den har ett extra lager av säkerhet för att undvika nödsituationer vid vägkanten, men kommer inte ofta gratis. Andra nödfunktioner inkluderar ficklampor, kompasser och belysning som blinkar SOS för att flagga ner alla som förstår koden, eller helt enkelt tända ditt fordon för att visa förbipasserande att du är där, vilket håller dig säker.

Vanliga frågor om starthjälp

Vad är skillnaden mellan en starthjälp som innehåller litium eller en med bly?

Tidigare har blybatterier alltid använts i laddningsbara batterier, men nu går nybörjare över till litiumbatterier då de kan ge samma mängd energi i mycket mindre och lättare produkter. Faktum är att det finns två typer av startmotorer på marknaden: blysyra och litium. Vi föreslår att du tar en närmare titt på deras för- och nackdelar för att förstå vad som passar dig bäst.

Först är det värt att lyfta fram den uppenbara fördelen med litiumstarthjälp, eftersom de ger fyra gånger mer energi än blysyra. Dessutom väger de mycket mindre men ger en storleksordning mer energi.

Dessutom avbröt ingen beredskapsordningen. Vid det här laget är litium-bilbatteriförstärkaren återigen överlägsen bly-syra-varianten. De töms på tomgång med cirka 5 % per månad, vilket är ganska litet. Samma indikator för bly-syra når ibland så mycket som 15%!

Det är värt att överväga den totala livslängden för en sådan enhet. När du använder en starthjälp är deras livslängd olika beroende på delar och tillverkare. Litiumstartare har nästan dubbelt så lång livslängd som blysyra.

Hur stor roll spelar motorstorlek och bränsletyp?

Om du verkligen bryr dig om vilken storlek batteristarthjälp du behöver och hur mycket kraft du behöver för din motorstorlek, ska vi nu titta närmare på denna aspekt. Det vore helt logiskt att sammanfatta och säga att ju större bilen är, desto mer ampere bör startmotorn ha. En stor 8-cylindrig motor tar till exempel längre tid att vända än en mindre 4-cylindrig.

Förutom att ta hänsyn till motorns storlek är det värt att överväga vilken typ av bränsle du antingen använder eller planerar att använda. Det är viktigt att förstå att startmotorn för diesel måste producera mycket mer energi. I sin tur kräver motorer som går på bensin mindre.

För att sammanfatta, kom ihåg att typen av motor kan hittas antingen direkt i instruktionsboken eller genom att använda en gammal god sökning på nätet. Det är inte svårt att räkna ut detta, det enklaste sättet är att hitta ett exempel på en bil som liknar din i egenskaper och välja den bästa startmotorn. Om du har mer än en bil, börja med att välja den kraftfullaste enheten.

Hur startar jag min bil med hjälp av en bärbar starthjälp?

Att starta din bil är ganska enkelt. Med det sagt är det viktigt att du gör det ordentligt. Följ dessa steg för att säkerställa en säker och enkel upplevelse.

  1. Ställ in den bärbara startmotorn på en stabil plats i motorrummet (eller på marken om sladdarna är tillräckligt långa). Dubbelkolla att enheten är på och laddad.
  2. Anslut den positiva startkabeln till pluspolen på bilens batteri.
  3. Anslut den negativa startkabeln till minuspolen, motorblocket eller annan jordad plats.
  4. Starta bilen.

Om bilen startar, koppla försiktigt bort den negativa startkabeln och fäst den tillbaka till den bärbara startboxen.

Koppla slutligen försiktigt bort den positiva startkabeln och fäst den i den bärbara startboxen.

Varför ska jag köpa en bärbar starthjälp för bil?

Om du har en bärbar starthjälp i bilen, om du har ett dött bilbatteri, behöver du inte hitta en annan bil och använda startkablar. I stället har du allt du behöver. Fäst bara den bärbara starthjälpen på bilens batteri och du är klar.

Hur lång tid tar det att ladda en bärbar starthjälp?

I allmänhet tar det en bärbar starthjälp cirka 3 timmar att ladda om. I vissa fall kan det ta upp till 12 timmar att ladda en bärbar starthjälp helt om det inbyggda batteriet är urladdat. Var därför noga med att läsa din specifika starthjälpmanual för de rekommenderade laddningstiderna.

Kan man se om det går att starta bilen eller inte?

Om du sätter nyckeln i tändningslåset för att starta din bil och det gör ett lågt, surrande ljud men bilen startar inte, är ditt bilbatteri troligen dött. Varningstecken på ett felaktigt batteri kan vara en svag eller trög start och att elektriska komponenter (som din instrumentbräda) inte lyser.

Varför kan starthjälp inte fungera med helt döda batterier?

De flesta av de nya hoppstartanvändarna gör misstaget att använda en svagare startmotor för ett dött batteri.

Faktum är att nyckelordet för framgång här är att skaffa rätt kallstartförstärkare. Vi rekommenderar att du skaffar något som har 500 CCA eller mer.

Kan jag ladda många bilar på en startladdning?

Detta beror mycket på enhetens specifikationer. Vi tror att en kraftfull litiumjon 12V kommer att räcka för uppgiften.

Ändå bör du fortfarande testa om den kan hålla laddningen under en lång tidsperiod.

Kommer min starthjälp att räcka för mitt bilbatteri?

Ju större ditt fordons motor är, desto mer CCA kommer du att behöva för att starta den.

Till exempel kommer en 4-cylindrig sedan bara att behöva 150 CCA medan en 8-cylindrig lastbil kräver 450 CCA.

Kan en bärbar starthjälp ladda ett bilbatteri?

Nej, bärbara bilstarter är inte avsedda att ladda ett bilbatteri. De kan ge kraften för att starta ett dött batteri, men de är inte utformade för att vara anslutna till ett batteri. Om du letar efter en batteriladdare får du leta vidare.

Kan du starta en bil i regnet?

Ja, du kan använda en starthjälp på en bil i regnet. Med det sagt kan saker och ting kännas mycket mer kaotiskt i regnet. Låt det inte göra dig förhastad. Var försiktig, ta dig tid och var alltid uppmärksam på ordningen på kabelanslutningen – regn eller inte!

Är det möjligt för en bärbar starthjälp att skada bilen?

En bärbar starthjälp kan bara skada din bil om den sitter fel, precis som med vanliga startkablar. Undvik skador genom att ansluta dina kablar i rätt ordning. Anslut först de positiva terminalerna. Anslut sedan de negativa terminalerna. Om du är orolig för användarfel, se till att köpa en starthjälp med omvänd polaritetsskydd och ett ljudlarm som varnar dig om eventuella problem.

Hur många ampere behöver jag för att starta min bil?

Som du kan säga har bärbara starthjälpmedel en mängd olika specifikationer som kan göra det svårt att bestämma den rätta för ditt fordon. Vad du behöver veta är att starteffekt vanligtvis noteras i kallstartförstärkare (CCA) eller toppförstärkare (PA). För att mäta CCA placeras ett fulladdat batteri i en kall miljö – -17C – och bestämmer hur många ampere det laddar ur under 30 sekunder. Detta värde förklarar vad man kan förvänta sig av ett batteri under de värsta startförhållandena.

Det är sant att ju fler ampere en startmotor erbjuder, desto mer kraftfull är den. Men betyder det att du bara ska köpa den mest kraftfulla produkten? Inte nödvändigtvis.

Det som är viktigt är att bestämma hur mycket kraft du behöver för ditt fordon. Kompakta bilar eller till och med små sedaner kan startas med så lite som 150 CCA, medan fullstora lastbilar och stadsjeepar behöver cirka 450 CCA. Men det finns andra saker att tänka på, som motorstorlek och hur gammalt fordonet är. Större motorer och äldre fordon kommer att kräva mer ampere för att tjuvstarta, liksom dieslar som har hög kompression, vilket är anledningen till att du vanligtvis kommer att se kraftfulla startmotorer annonserade som kan starta motorer så stora som 8,0 liter. I allmänhet är dock 400-500 CCA tillräckligt för att starta de flesta fordon. Ju kallare temperaturen är, desto mer CCA behöver du också.

Om du försöker starta ett äldre förgasat fordon, behöver du vanligtvis mycket mer starttid och strömstyrka för en het gnista än en modern bränsleinsprutad. Men eftersom ingen har sålt ett fordon med förgasare sedan 1994, är det troligen inte något problem.

Tänk på att det kan finnas tillfällen du måste hjälpa till att starta någon annans fordon. De flesta av produkterna på den här listan kommer att täcka alla passagerarfordon på vägen idag, men det skadar aldrig att ha något mer kraftfullt till ditt förfogande, om du är villig att spendera de extra pengarna.

Vilka är de olika typerna av batterier?

Det finns två typer av batterier vanligen tillgängliga i starthjälpar, blysyra och litiumjon (LI). LI-batterier är samma som du hittar i en mobiltelefon och är mycket energitäta, vilket innebär att de rymmer mycket elektricitet för sin storlek. De tenderar också att kunna laddas snabbare än blysyra. Men de är också känsligare och tappar kraft snabbt i extrem kyla. Tyvärr håller LI-batterier längst när de inte är fulladdade.

Att hålla dem mellan 85 % och 25 % fulla kan få dem att hålla så mycket som 50 % längre, men självklart vill du att din bärbara batteriladdare ska vara 100 %. Långsam laddning och urladdning hjälper också mycket — återigen, inte vad du behöver i en starthjälp. Avvägningen är ett mycket mindre och lättare batteripaket.

Blybatterier är som traditionella bilbatterier (även om de i allt högre grad använder annan teknik). Dessa är mycket pålitliga, hållbara och eftersom bly betyder faktiskt bly, tunga batterier. Till skillnad från LI-batterier gillar de att hållas fulladdade och borde faktiskt laddas var 30:e dag, och varje gång du använder det. För att få ut det mesta av ett blybatteripaket kan du till och med bryta in det genom att långsamt ladda ur det till under 50 % och sedan ladda igen.

Efter 20-50 cykler av detta kommer ett blybatteri faktiskt att ha mer kapacitet än det medföljde. Och det är enkelt att göra – använd bara de medföljande USB- eller DC-portarna för att driva och ladda din personliga elektronik. Detta kommer att vara exakt rätt sorts långsam urladdning för formaterings- eller primingscykeln.

Det är upp till dig att välja mellan potentiellt billigare och lättare LI-batteristarter som kan ha en kortare livslängd, och stora, tunga bly-syra-hoppboxar som kan hålla länge.

Hur startar man säkert ett urladdat bilbatteri med starthjälp?

Varje person borde veta hur man startar ett dött bilbatteri – det är bara en användbar livsfärdighet att ha. Att veta hur man hoppar en bil kommer att spara tid och pengar så att du inte behöver ringa en bärgningsbil, eller kanske hjälpa någon som sitter fast vid sidan av vägen på väg till en anställningsintervju. Medan de flesta kommer att vinka ner en förbipasserande eller ringa en vän för att hjälpa till med hoppet, kan förare spara ännu mer tid och göra det själva om de har en bärbar starthjälp i handskfacket eller bagageluckan hela tiden.

Men om det inte är ett alternativ, här är en steg-för-steg illustrerad och lätt att följa guide för att säkert starta din bil på traditionellt sätt. Fäst den här sidan på din telefon så att du har den till hands i händelse av en nödsituation.

Hur ser man att batteriet är dött?

Innan du utrustar dig själv med snabbstartsfärdigheter är det viktigt att fastställa att batteriet är den faktiska anledningen till att bilen inte startar. Om du sätter på tändningen och motorn ger ifrån sig ett vevljud är inte ett urladdat batteri problemet och att starta med tjuvstart blir en meningslös övning. Omvänt, om bilen är helt död när du vrider om nyckeln och det inte hörs något ljud, eller kanske bara klickar, är det mycket troligt att du har ett dött batteri i ditt fordon och tjuvstart är kanske det enda alternativet.

Kan man ladda sin starthjälp för länge?

Såvida inte enheten är skadad eller defekt, nej. Inbyggda kretsar bör stänga av laddningen automatiskt när batteriet är fulladdat. Vi laddade ur, laddade, laddade ur allvarligt och laddade om vår testhoppstartserie flera gånger utan problem.

Vilka färger ska man följa?

Den röda klämman går på den positiva batteripolen (+) först (positiva batteripoler har ofta en rött plastkåpa), och den svarta klämman går på den negativa batteripolen (-) därefter. Ta bort kablarna i omvänd ordning och låt inte kabelklämmorna komma i kontakt med några metalldelar – eller varandra.

Hur många gånger kan man använda en starthjälp?

Beror på batterikapaciteten. Men kontrollera alltid telefonens eller enhetens batteri innan du använder starthjälpen; du kan behöva ringa efter hjälp om motorn inte startar.

Kan en starthjälp ladda allt?

Antagligen inte. Bärbara startmotorer fungerar genom att samarbeta med ett urladdat men inte helt dött bilbatteri. Deras kombinerade kraft startar motorn.

Varför ”klickar” min starthjälp?

Det betyder att startmotorn försöker ladda bilbatteriet igen. Klickningen är en säkerhetsåtgärd för motorcyklar som förhindrar att bilbatteriet drar för mycket ström för snabbt och skickar litiumbatteriet i termisk flykt. (Om du har sett flammande hoverboard-videor har du sett termisk flykt. Inte bra.)

Hur stor starthjälp behöver jag till min bil?

Starthjälpn med den största kapacitetsbatteriet och högsta betyget för startförstärkare som du har råd med. De flesta 4-cylindriga motorer klarar sig med lägre kapacitet och amp-starter, men motorer med större slagvolym med fler cylindrar kräver mer kraft.

Hur länge håller starthjälp?

Batteriets livslängd beror på flera faktorer. Det viktigaste är att använda det noggrant, observera alla lagringsförhållanden som anges av tillverkaren. Dessutom bör den aldrig utsättas för överhettning eller överdriven fukt. Det är också viktigt att observera laddningscykeln. Under sådana växthusförhållanden kommer enheten säkert att hålla i mer än sex år! Annars kommer enheten att hålla i mindre än fyra år och kan vägra att fungera helt spontant eller ladda intermittent.

Laddar starthjälpen batteriet?

Låt oss vara ärliga: även om du köpte en helt ny batteristartare, finns det inget sätt att ladda bilens batteri. Faktum är att du måste ta hänsyn till förrättens direkta specialisering. Den är i första hand utformad för att snabbt öka batteriets kraft i kritiska situationer. Det är denna åtgärd som gör att motorn kan starta.

Kan jag tjuvstarta en bil med en starthjälp?

Kort sagt – nej, det finns inget sätt att tjuvstarta en bil från cigarettändaren inuti. Med grundläggande logik drar en bil med ett dött batteri en enorm mängd ström från en bil med ett bra batteri. Om du kringgår en sådan imponerande energiladdning genom cigarettändaren riskerar du att skada säkringen eller smälta de interna säkringsdelarna.

Kan ett bilbatteri vara för dött för att starta?

Ett bilbatteri kan verkligen vara så urladdat att inte ens något ryck hjälper det. Men det är också värt att överväga andra faktorer, eftersom batteriet inte kan vara för urladdat om det är intakt och kan fungera. Uppenbarligen är saken i någon form av inre skada. Rådgör därför antingen med en expert eller studera de möjliga alternativen för sådana sammanbrott.

Är det dåligt att starta en bil med en starthjälp?

I själva verket, nej, det är inget fel med denna åtgärd. Om du ansluter anslutningskablarna till batteriet korrekt och följer korrekt procedur kommer det inte att skada det på något sätt. Om du struntar i reglerna riskerar du att orsaka elektriska skador på din bil, skapa en kortslutning, eller ännu värre, orsaka brand eller explosion av batteriet.

Varför startar inte min bil med min starthjälp?

Om en sådan fråga uppstod, kan batteriet vara helt urladdat eller skadat. Det finns också en möjlighet att batteriet är skadat. För att ta reda på den exakta orsaken är det bättre att inte delta i amatörföreställningar, utan att förlita sig på en expert som kommer att avgöra hela kärnan i varför ditt batteri inte laddas från ett hopp.

Kan du ladda ett bilbatteri med en starthjälp?

Om du är ouppmärksam, till exempel lämnas på strålkastarna eller innerbelysningen, oroa dig inte. Batteriet kan laddas genom att starta det från en annan bil eller med en starthjälp. Det kommer bara att misslyckas om batteriet har passerat utgångsdatumet. Batteriet är banalt, men det kan bara inte hålla en laddning längre. Det är dags att byta ut eller reparera det.

Hur laddar man ett bilbatteri med startkablar?

Det är inget komplicerat med att använda laddningskablar. Det viktigaste är att korrekt följa åtgärdsordningen vid anslutning. Anslut den röda klämman till pluspolen på det urladdade fordonet. Fäst sedan den röda klämman på pluspolen på det bra batteriet. Efter det måste du klämma fast den svarta (-) minuspolen på ett fungerande batteri. Fäst slutligen den återstående svarta (-) på metallytan på den döda maskinen.

>>> Är toalettsits något du funderar på att köpa? Klicka här.

Hur man kan testa sin starthjälp

Vi köpte 10 starthjälp, som sträckte sig i pris från 730 till 1225 kr, och körde fyra separata tester på bilbatterierna, med olika laddningstillstånd, och arbetade ner till helt döda. I det första och andra testet var både batteriet och bygelpaketen i rumstemperatur. För det tredje testet kylde vi både de svaga batterierna och starthjälpen ner till 0 grader. Det fjärde testet fick batterierna kylda till 0 grader med starthjälpna i rumstemperatur. Vi testade även enheterna för att se hur länge de kunde ge ström till mindre enheter som surfplattor och mobiltelefoner.

När det kom till tjuvstartande fordon var prestandan mellan enheterna nästan identisk. Bland våra observationer:

  • De flesta batteripaket kan starta ett bilbatteri i rumstemperatur. Det var när tempen sjönk under fryspunkten som skillnaderna dök upp.
  • Med både bilbatteriet och starthjälpen på noll grader kunde ingen av enheterna starta ens de svaga bilbatterierna, än mindre ett urladdat batteri. När batteripaketen var i rumstemperatur kunde de flesta framgångsrikt starta ett fruset bilbatteri.
  • Priset indikerar inte prestanda.

Där vi såg stora skillnader var enheternas förmåga att ladda enheter, som surfplattor och bärbara datorer. Vi anser att detta är strömkällans prestanda som en anmärkningsvärd faktor, eftersom dessa enheter kan hålla viktiga enheter, såsom mobiltelefoner, laddade. under ett strömavbrott.

Priset visade sig för övrigt vara en liten indikation på prestanda. Medan det bäst presterande starthjälpen var den dyraste.

Tål starthjälp hög värme?

All starthjälp vi testade hade en maximal rekommenderad drift-/lagringstemperatur, från 50 grader C upp till 85 grader. Medan vissa tillverkare endast varnade för drift vid höga temperaturer (med minskad prestanda som följd), varnade andra specifikt för att förvara enheterna vid höga temperaturer.

Det är ett stort problem: Enligt forskning kan temperaturen inuti en bil som är parkerad i direkt solljus nå mellan 55 och 77 grader när temperaturen utanför är mellan 26 och 37 grader. I varma ökenområden kan innetemperaturen stiga ännu högre.

Tyvärr var enhetstillverkarna bevakade mot de potentiella konsekvenserna av att lagra dessa enheter vid höga temperaturer. Det komplicerar saken, det är det faktum att de flesta enheterna anger sina temperaturområden (drift eller förvaring) i instruktionerna, men inte på produktens förpackning.

Läs instruktionerna noggrant och kontrollera det finstilta. Under de varma sommarmånaderna, överväg att förvara enheten på en sval plats och bara ta den med dig på långa resor. Om du förvarar enheten i bilen, välj en plats där den inte utsätts för direkt solljus, till exempel handskfacket eller bagageutrymmet.

Vad används starthjälp till?

Det brukade vara så att en uppsättning startkablar (och en tillmötesgående medbilist) eller ett samtal om vägassistans behövdes för att starta en bil, men ett bekvämt alternativ har nyligen kommit ut på marknaden: Starthjälp. Dessa batteripaket i mikrostorlek är tillräckligt små för att få plats i ditt handskfack och tillräckligt kraftfulla för att få liv i din bil igen.

Är starthjälp nytt?

Batteristarthjälp är inget nytt, men fram till nu har de som fungerat bra i våra tester storleken varit som en inbunden ordbok som drivs av tunga blybatterier. Även om de är perfekta för bilhandlare och bilåterställningstjänster, är dessa traditionella boosterpaket för skrymmande att bära som en del av ett nödpaket. Men den nya generationen starthjälp som testas här använder kompakta litiumbatterier. De flesta väger runt ett pund och är ungefär lika stora som en pocketbok. De 10 enheterna vi testade hade ett genomsnittspris på cirka $90, vilket gjorde dem bara något dyrare än traditionella bilbatteriförstärkare – och mycket lättare att bära.

Förutom att tjuvstarta kan dessa enheter också användas för att ladda bärbara enheter, såsom mobiltelefoner och surfplattor – en funktion som gör dem till en användbar del av en nödutrustning för hemmet. Alla enheter vi testade hade minst en inbyggd USB-port, samt en ficklampa, och några hade kontakter för att ladda vissa typer av bärbara datorer.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to Top