Bästa tryckmätaren 2021 – Test av olika tryckmätare

Bäst i test

Populärast

Premiumval

Billigast

Kimo MP50

Kimo MP55

Kimo MP120

Testo 510

Klicka här för att se fler tryckmätare.

Bästa tryckmätaren 2021

Behöver du ha ett bra verktyg för att mäta tryck? Vill du enkelt kunna se hur mycket tryck något har? Då måste du köpa en bäst i test tryckmätare. Med hjälp av den bästa tryckmätaren så kan du enkelt mäta tryck. Det kanske är så att du behöver veta om dina bildäck har perfekt tryck. Då behöver du bara sätta dit tryckmätaren och så visar mätinstrument hur mycket tryck det finns. Det är alltså väldigt bra att ha en bäst i test tryckmätare.

Men det är faktiskt riktigt svårt att veta vilken tryckmätare som är bäst när man köper på nätet. Det finns ju hur många olika modeller som helst med flera olika prisklasser. Många online affärer brukar ofta skriva om saker som de vill att du ska höra. Du får alltså ibland inte höra allt om mätinstrumentet, utan kanske bara det positiva. Så när mätaren väl kommer hem är den kanske inte alls som du förväntat dig. Du vill ju definitivt inte spendera en massa pengar på något som inte är bra. Om man inte är så insatt kan det därmed bli ganska svårt att köpa en bra tryckmätare.

Men det är just därför som jag har gjort mitt eget tryckmätare test och byggt ihop en avancerad men samtidigt enkelläst köpguide för tryckmätare. Jag gjorde den här guiden genom att använda mig av min egen kunskap om tryckmätare. Under min tid som hemmafixare och hantverkare så har jag samlat på mig ganska många tryckmätare. Därför har jag även köpt och testat några olika tryckmätare. Jag läste även igenom andra tester och kundrecensioner när jag gjorde köpguiden. Med hjälp av all den här informationen så satte jag ihop en komplex köpguide. Efter att du har läst igenom min köpguide så lovar jag att du kan köpa den bästa tryckmätaren.

Köpguide för bäst i test tryckmätare 2021

Som jag skrev innan så kan det vara riktigt svårt att veta vilken tryckmätare som är bäst. Men det är just därför som jag har gjort en köpguide för tryckmätare. Det finns en del viktiga faktorer som du måste tänka på när du köper den bästa tryckmätaren. I den här köpguiden så har jag listat vad du ska tänka på. Men som vanligt är det allra viktigaste är att du väljer maskin utifrån dina egna personliga preferenser. Här är vad du ska tänka på när du köper den bästa tryckmätaren 2021:

  • Storlek
  • Fordonstyp
  • Mätintervall
  • Noggrannhetsklass
  • Inbyggd luftkompressor
  • Användbarhet
  • Ytterligare egenskaper
  • Grepp och vikt
  • Maximal PSI-avläsning
  • Batterier
  • Lätt att läsa
  • Hållbarhet

Storlek

Det är i allmänhet bättre att hålla din tryckmätare någon annanstans än din handskfack, eftersom kalla temperaturer kan påverka dess funktion. Men om du planerar att hålla en där är en kompakt, lätt tryckmätare ett perfekt val. Tryckmätare kan variera dramatiskt i storlek och vikt, från 0,01 uns till 5,5 uns, med digitala tryckmätare som den lättaste.

Fordonstyp

Beroende på fordonets storlek och viktklass kan ventilen på däcket skilja sig från fordon till fordon. Av de tre viktigaste däckventiltyperna är de två vanligaste slanglösa gummiproppar. Dessa används på standardstora bilar, minibussar och lätta släpvagnar. Högtryckslösa rör används på medel- till tunga lastbilar. Den tredje ventiltypen är en högtrycksspänningsventil av metall som används i fordon som kan överstiga 130 km / h med däcktryck så mycket som 200 PSI. Tryckmätare som kläms fast direkt på ventilen rekommenderas för denna typ av ventil.

Kontrollera ventilens placering på däcken och avgör hur svårt det är att nå ventilen. Du kan behöva en förlängningsslang om ventilen är i ett besvärligt utrymme. Tänk på att en förlängningsslang kräver två händer för att fungera.

Mätintervall

De flesta tryckmätare har ett intervall på 1 till 90 PSI, men detta kan variera. Vissa pennversioner har bara ett intervall på 5 till 50 PSI, vilket inte räcker för att kontrollera det reservdelshögtryck som medföljer de flesta fordon (vanligtvis 60 PSI), men det räcker för de installerade däcken. Digitala tryckmätare har ofta mycket bredare intervall på 1 till 150 PSI och kan ofta också ge metriska mätningar, såsom kPa, 1 kgf / cm2 och staplar. Dessa mätare mäter alla samma sak och beror helt enkelt på var du kör och var fordonet och däcken tillverkades. Obs: 1 PSI är lika med 6,895 kilopascal (kPa), medan 1 kgf / cm2 (kilokraft per kvadrat cm) är lika med 98,0665 kPa och 1 bar motsvarar 100 kPa.

Med fordon i standardstorlek som sedans och minibussar är det sannolikt tillräckligt med en tryckmätare som kan läsa upp till 60 PSI. För större fordon, som tunga lastbilar eller husbilar, behöver du ofta en tryckmätare med högre räckvidd. Att ha en bred räckvidd är bra, men beroende på hur liten mätningen är, som med pennmätare, kan du kämpa för att få en korrekt avläsning.

Noggrannhetsklass

De flesta tryckmätare har en noggrannhet på plus eller minus 1 PSI och räcker för de flesta bilförare idag. Endast digitala tryckmätare kan visa större noggrannhet till ett plus eller minus 0,1 eller 0,2 PSI. Det är viktigt att du kontrollerar att din nya tryckmätare är konsekvent när du först avmarkerar den. För att göra det, kontrollera helt enkelt trycket på ditt däck 10 gånger i rad. Om avläsningen varierar avsevärt från test till test, istället för att visa en konstant avläsning alla tio gånger, returnera den för en annan modell.

Inbyggd luftkompressor

När du köper en tryckmätare är en trevlig funktion att ha med en inbyggd kompressor. I genomsnitt, även om det är dyrare än en enkel manometer, kan det vara en stor tidsbesparing om du behöver pumpa upp ett underpumpat däck. Se till att du väljer en kompressor som når önskad PSI för dina däck.

Eftersom en kompressor är mycket större och större än en basmätare, är lagring en faktor att tänka på. Ytterligare faktorer att tänka på är en strömkälla för mätaren och om den kommer att anslutas till bilens 12-voltsuttag eller har ett trådlöst batteri. Trådlösa versioner är optimala om du har andra verktyg som använder samma batterier och konsekvent håller laddade förpackningar.

Användbarhet

Snabba, pålitliga avläsningar är viktiga funktioner, men förbises inte en lättläst skärm, särskilt i svagt ljus. Digitala alternativ inkluderar LED, belysning eller bakgrundsbelysta skärmar som fungerar i mörkret. Många analoga rattar har också lysande skärmar som fungerar nästan lika bra som deras digitala motsvarighet utan batterier.

Att tappa en tryckmätare för ofta kan leda till skador och ett skyddshölje kan hjälpa till att skydda mätaren under lång tid. Ergonomiska grepp kan hjälpa till att minska skador från att tappa genom att möjliggöra ett fast grepp, även när du bär vinterhandskar eller med svettiga handflator i den heta solen.

Ytterligare egenskaper

Förmågan att avgöra om dina däck är ordentligt uppblåsta är ett grundläggande krav för alla tryckmätare. Men många tillverkare erbjuder också några nödverktyg för att sötna affären. Dessa kan inkludera 360-graders svängbara chuckar, livstidsgarantier, olika mätningar och till och med automatisk avstängning för vissa digitala modeller.

Många tryckmätare har också inbyggda avluftningsventiler för att släppa ut övertryck vid överdrivna däck, vilket eliminerar behovet av att lossa mätaren medan du tömmer den. Vissa mätare luras ut med inbyggda nödverktyg, inklusive ficklampor, säkerhetsbältesskärare och lampor.

Grepp / vikt

Du kanske tror att en lätt manometer skulle vara det bästa alternativet. Men för det mesta är detta inte alls. Eftersom de lätta däcken kan springa av från däcket och släppa för mycket tryck av misstag. Det är därför du bör leta efter en manometer som har ett ergonomiskt grepp och balanserad vikt.

Maximal PSI-avläsning

Tryckmätaren du väljer bör vara kompatibel med fordonets däcktryckområde. Så det är bättre att kontrollera det maximala PSI-avläsningsområdet för tryckmätaren innan du köper den.

Kontrollera också att om ditt fordon har ett specifikt däcktryck eller inte. Eftersom det också ska matcha det tryckmätare du köper.

Batterier

Alla digitala tryckmätare kräver batterier för att fungera. Nu har olika produkter olika typer av batterikrav. Vissa av dem kan användas med vanliga batterier, medan andra behöver mycket unika batterier.

I så fall blir det svårt att hitta ett ersättningsbatteri i framtiden när batteriet dör. Så se till att du köper en digital lufttrycksmätare som kräver vanliga batterier och reservdelar.

Lätt att läsa

Analoga och pennmätare för däcktryck kan vara svåra att läsa noggrant, särskilt under svagt ljus. Den moderna digitala mätaren har dock en bakgrundsbelyst LCD-skärm som förbättrar noggrannheten.

Hållbarhet

Analoga och digitala däcktryckmätare är de mest robusta. Med noggrannhet kan tryckmätare pågå ett tag. Den bästa tryckmätaren är en som tål hårt väder och kan hålla länge.

Läs också >>> Bäst i test kabelsökare

Varför man behöver en tryckmätare

Tills flygbilar anländer, vilket inte kommer snart, kommer däcken att vara oumbärliga. De är exakt konstruerade för att utföra flera, ofta motstridiga funktioner: de måste greppa vägen säkert, skära en säker väg genom pölar och snö, svänga med precision, bidra till god bränsleekonomi, hjälpa till att jämna resan och vara tillräckligt starka för att motstå skador från gropar och vägskräp. För att de ska fungera ordentligt måste de fyllas med en viss mängd tryckluft.

Det är därför du bör ha en bra tryckmätare för att övervaka dina däcks lufttryck. Varför hålla koll på luften i dina däck? Den viktigaste anledningen är att säkerställa din säkerhet. För mycket tryck kan vara problematiskt, men mycket mer problematiskt och tyvärr vanligare är att ha för lågt däcktryck. Ett däck kan förlora ett betydande lufttryck innan det börjar se lågt eller platt ut, men ändå är det farligt. Ett dåligt underpumpat däck har större benägmätare att deformeras eller krulla under hjulet vid svängning – till exempel vid nödfältbyte – och mindre förmåga att skydda både däcket och hjulet på det från skador eller utblåsningar orsakade av djupa, vassa kanter gropar. Att bibehålla korrekt tryck förbättrar också slitaget, så du behöver inte byta väl underhållna däck så ofta som försummade.

Det är också viktigt att komma ihåg att däck kan förlora ett litet tryck över tid och påverkas avsevärt av stora svängningar i temperatur: däck tappar vanligtvis ungefär ett halvt kilo tryck för varje 10-graders sjunkande omgivningstemperatur. Så när årstiderna ändras och utetemperaturen ändras med dem måste ditt däcktryck också justeras.

Det är i slutändan ditt ansvar att se till att däcken på ditt fordon är ordentligt uppblåsta och förr eller senare kommer du att behöva lägga luft till dem. När den tiden kommer tror vi att du borde ha din egen tryckmätare. Luftpumpen vid din bensinstation i ditt område kan ha en tryckindikator som dyker upp från greppet när den är ansluten till däckets ventilspindel, men de är mindre än exakta och svåra att läsa, särskilt när de täcks av smuts och smuts.

Att ha en bra tryckmätare i ena handen och luftslangen i den andra innebär att du kommer att ställa in trycken exakt. Kontrollera din bruksanvisning eller förarsidans dörrkarm för att se rätt tryck du bör ställa in ditt däck när det är kallt. Om du har kört flera kilometer till luftslangen, lägg till 3 PSI – tryckmätare är kalibrerade i eller PSI – till det rekommenderade trycket. Däcken värms upp när du kör och deras inre tryck ökar; att lägga till det extra lufttrycket kompenserar för det.

Många typer av tryckmätare finns idag som varierar i storlek, form och pris. Längre upp finns de bästa tryckmätarna som man kan köpa.

Typer av luftkompressorer

Om du inte bor nära en bensinstation med tillgänglig luft kan du investera i en bärbar luftkompressor som är utformad för att blåsa upp däck. Det finns naturligtvis också tunga luftkompressorer. Men om du inte planerar att använda den för att arbeta på din bil, är de inte nödvändiga bara för att sätta luft i dina däck.

Det finns ett brett utbud av erbjudanden när det gäller luftkompressorer och däckpumpar, allt från extremt prisvärda till fina digitala system som kräver ett eluttag. Det finns också 12-volts bärbara luftkompressorer, vilket innebär att du kan använda cigarettändaren i din bil.

Om du har tillgång till en luftkompressor kan du bara köpa en däckpump och tryckmätare, som också finns i digital form. Men de flesta bilägare har ingen luftkompressor i sitt garage, så du handlar sannolikt efter en bärbar luftkompressor.

När du handlar efter en bärbar luftkompressor måste du naturligtvis bestämma din budget och om storleken på luftkompressorn är viktig för dig. Om tid är en viktig faktor pumpar vissa luftkompressorer däck snabbare än andra. Tänk på att med en 12-volts luftkompressor vill du se till att din bils motor går när du använder luftkompressorn.

Tips för att kontrollera däcktrycket

  • Kontrollera däcktrycket när däcken har svalnat till omgivningstemperaturen, vanligtvis efter att ha sittat parkerade i 3 timmar eller mer. Däcktrycket ökar när däcket körs.
  • Ställ in lufttrycket baserat på däckinformationsskylten, som vanligtvis finns på förardörren, och inte till det maximala tryck som anges på däckets sidovägg.
  • Kontrollera uppblåsningstrycket på ditt reservdäck.
  • Kom ihåg att ett däcktrycksövervakningssystem (TPMS) inte är en påminnelse om underhåll – det är ett system som varnar dig för att ett eller flera däck har lågt lufttryck och behöver omedelbar uppmärksamhet. Bara för att TPMS-varningslampan inte tänds, antar inte att ditt däcktryck har ställts in korrekt.
  • Förvara tryckmätaren på en säker, ren och tillgänglig plats. Smuts och smuts kan påverka skalans glid på en pennmätare, och batteritiden är ett problem för digitala tryckmätare. Förvara en tryckmätare i handskfacket i varje bil du äger.

Typer av tryckmätare

Det finns tre typer av tryckmätare: penn, digital och urtavla. Köp en tryckmätare med ett tillräckligt stort intervall så att det kan mäta trycket i en tillfällig reserv, som normalt är 60 PSI. Många tryckmätare har ett intervall på 5 till 99 PSI. Om du behöver kontrollera trycket i ett mörkt område, överväg en digital tryckmätare med en upplyst display. Om du köper online för att spara pengar, kontrollera fraktkostnaderna för att se om köpet fortfarande är ett fynd.

Penna

Pennmätare som liknar en kulspetspenna är enkla, kompakta och prisvärda, men de är lite svårare att tolka än de flesta digitala tryckmätare.

Digital

Digitala tryckmätare har en elektronisk LCD-skärm, som en fickräknare, vilket gör dem lättare att läsa. De är också mer motståndskraftiga mot skador från damm och smuts. Vissa digitala avläsningar tänds, vilket gör dem praktiska för att kontrollera trycket i svagt ljus. På undersidan är dock digitala tryckmätare lite skrymmande än pennmätare och de kräver batterier. Batterierna kan hålla i flera år, beroende på användning, men så småningom tar de slut så småningom och behöver bytas ut.

Analog

Tryckmätare har en analog tryckmätare, som liknar en urtavla, med en enkel nål för att indikera trycket. Vissa urtavlor har fler funktioner än fickstorleksmätare – inklusive en förlängningsslang, avluftningsventil, dubbelskalig urtavla och stöttåligt urtavla – men vi har funnit att de inte nödvändigtvis är mer exakta. De flesta urtavlor är lätta att läsa, men modeller med förlängningsslang tar två händer att använda. De kan också vara skrymmande och kostar vanligtvis mer pengar, från 200 till 1 000 kronor.

Guide till däcktryck

Nästan alla däck tappar tryck gradvis över tiden, även om bilen inte körs eller däcket inte är monterat på bilen.

Med ett däck som är oskadat och korrekt monterat på fälgen kommer det mesta av tryckförlusten från luft som migrerar genom gummisidan, inte genom uppblåsningsventilen.

Ventilspindelns dammlock är för att hålla smuts ute, inte luft in.

Däcktrycket sjunker när vädret blir kallare. Ett typiskt bildäck mätt vid 30 PSI under 80 graders temperatur registrerar 25 PSI när utetemperaturen sjunker till 30 grader.

Även om det är bekvämt att hålla en manometer i handskfacket, kan mycket heta eller kalla temperaturer påverka prestandan. Det är bättre att hålla din tryckmätare vid rumstemperatur.

Lufttrycket i ett däck påverkas nästan inte av bilens vikt. Ett omonterat däck som pumpas upp till 32 PSI kommer fortfarande att mäta nästan detsamma när det är monterat och bär bilens vikt.

När du kontrollerar och lägger till luft i dina däck, följ biltillverkarens rekommenderade tryckinställning, som vanligtvis finns på ett plakat eller klistermärke i förarsidans dörrkarm eller inuti handskfacket eller påfyllningsdörren. Denna information kan också finnas i din bruksanvisning. Gå inte efter siffran “max tryck” som finns på däcksidoväggen.

Läs också >>> Test av radonmätare

Hur man kontrollerar och justerar däcktrycket

Det tar bara några minuter att kontrollera bilens däcktryck. Här är en steg-för-steg-guide:

  1. Använd en bra, väl underhållen tryckmätare. Lita inte på att mätaren på en bensinstations luftpump är korrekt.
  2. Ta reda på vad den rekommenderade tryckinställningen är för din bil. Denna information finns vanligtvis på ett plakat eller klistermärke i förarsidans dörrkarm, inuti handskfacket eller bränslepåfyllningsdörren. Kontrollera också din bruksanvisning. Typiska inflationstryck varierar från 28 till 36 PSI. Många plakat listar också metriska motsvarigheter i “kPa” (Kilopascal). Fram- och bakdäcktrycket kan skilja sig åt. Viktigt: Använd det tryck som rekommenderas av din biltillverkare, inte figuren “maximalt tryck” på däckets sidovägg. Det rekommenderade trycket ger den bästa kombinationen av prestanda, körkomfort, livslängd och bränsleekonomi.
  3. Kontrollera trycket när däcken är kalla: efter att de har satt i minst tre timmar och innan bilen har körts mer än ett par mil. Däck värms upp när fordonet körs, vilket ökar lufttrycket och gör det svårt att exakt bedöma tryckförändringar.
  4. Kontrollera varje däck genom att först ta bort skruvkåpan från varje däck uppblåsningsventil. Var försiktig så att du inte tappar locken eftersom de skyddar ventilerna.
  5. För in änden av tryckmätaren i ventilen och tryck ner den. Om du hör luft som kommer ut från ventilen, tryck in mätaren ytterligare tills den stannar. Se tryckavläsningen. Vissa tryckmätare kan tas bort för att avläsa tryckvärdet, men andra måste hållas på plats på ventilspindeln. Läs mätinstruktionerna för korrekt användning. Om trycket är korrekt drar du helt enkelt åt ventilkåpan igen.
  6. Glöm inte att kontrollera reservdäckets tryck. Reservdelar för rymdbesparande “munkar” har ofta höga inflationstryck, vanligtvis 60 PSI.

Hur man lägger till luft i sina däck

  1. Om däcktrycksavläsningen är lägre än den rekommenderade PSI-siffran måste du tillsätta luft. Om du inte har en kompressor kan du köra till en bensinstation och använda dess lufttrycksslang. Ett annat alternativ är att köpa en bärbar 12-volts däckpump, som börjar på cirka 300 kronor. Viktigt: Om du måste köra mer än några kilometer för att nå en kompressor kommer trycket i dina däck att stiga något. Så kom ihåg hur mycket tryck du behöver lägga till, ta en ny tryckavläsning när du kommer till bensinstationen och justera därefter. Kontrollera sedan igen när däcken har satt i tre timmar för att vara säker på att du har lagt till rätt mängd.
  2. För att tillsätta luft, tryck först slangens munstycke ordentligt i däcksventilen, precis som du gjorde med tryckmätaren. Använd din tryckmätare för att kontrollera trycket igen och tillsätt mer luft om det behövs.
  3. Om däcktrycket är för högt sänker du det genom att trycka in en nub på mätaren i däcksventilen precis tillräckligt långt för att låta luft suga ut. Vissa tryckmätare har en avluftningsventil och de flesta grundläggande tryckmätare har en liten spets som kan sättas in i däcksventilen för detta ändamål.
  4. När du är klar, se till att skruva tillbaka locken på ventilspindlarna.

Fördelar med korrekt däckinflation

Många förare vet att de behöver hålla sina däck ordentligt uppblåsta, men de kanske inte vet varför det är fördelaktigt att göra det.

Korrekt uppblåsning och underhåll av däck tjänar många syften, från att spara pengar genom att höja bensinsträckan till slutligen att dina däck och hjul håller längre.

Öka körsträckan

För det första kan underdrivna däck göra din bil mindre bränsleeffektiv. När dina däck har en PSI lägre än tillverkarens rekommenderade nivå, blir de klämda och ligger plattare på marken.

Eftersom de ligger plattare krävs det mer energi från din motor för att få dem att starta och hålla dem rullande, vilket innebär en minskad bränsleekonomi.

Enligt fueleconomy.org kan du hålla dina däck ordentligt uppblåsta med cirka 3,3% medan körsträckan minskar med cirka 0,4% för varje PSI som faller under rekommenderat värde. Så, för att öka bränsleekonomin, se till att du pumpar upp dina däck ordentligt.

Mer hållbara däck

Att bibehålla korrekt däcktryck håller också dina däck i bättre skick längre. Underuppblåsta däck ger mer ytkontakt med vägen och tar mer energi för att svänga ordentligt.

Båda dessa faktorer ökar den totala friktionen som däcket upplever, vilket gör att det försämras snabbare med tiden, särskilt på insidan av slitbanorna.

Dessutom, när dina däck är uppblåsta, kompenserar hjulen och axlarna på din bil genom att ta på dig mer stress.

Den extra belastningen på ramen kan skada dina hjul, hjulbultar, axlar och underrede allvarligt.

Korrekt uppblåsta däck å andra sidan ger mindre ytkontakt med vägen och kräver mindre energi för att svänga så att de håller längre.

Uppblåsta däck fördelar vikt och slitage jämnare samtidigt som det tar extra stress från din bils ram.

Säkerhet

Dåligt uppblåsta däck är också mer mottagliga för fel vid höga hastigheter eftersom de inte hanterar tryckförändringar från hjulets vridning också.

Underdimensionerade däck kräver också mer tid att stanna och är mer benägna att glida och vattenplana på våta ytor.

Korrekt uppblåsta däck upprätthåller greppet bättre och är mer motståndskraftiga mot stötar och kurvor.

Fördelar med en bäst i test tryckmätare

  • Minska belastningen på fordonet. Ju mindre lufttryck i bilens däck, desto mer belastning utövas på dem och skadar dem snabbare. Att ha för stora däckskador kan utsätta dig för luftläckage. I värsta fall upplever du en sprängning när du kryssar på vägen. Ingen tycker om att bogseras, särskilt för ett problem som kan undvikas.
  • Förbättra bränsleekonomin. Det kan komma som en chock, men skillnaden mellan bra bränsleekonomi och fruktansvärd gassträcka är ditt däcktryck. Bränsleekonomin påverkas när du kör med lågt tryck i dina däck. När fordonets däck har fel lufttryck, läggs extra belastning på hjulen. Motorn måste arbeta hårdare för att flytta hjulen, vilket äventyrar bilens bränsleekonomi.
  • Få bättre bromsprestanda. Däcktrycket och fordonets bromsning är direkt relaterade. Det tar mer tid och avstånd att försöka bromsa med fel däcktryck. Korrekt uppblåsta däck hjälper till att ge din bil bättre grepp och stoppkraft. Att få den bästa tryckmätaren hjälper till att säkerställa att dina däcktrycksnivåer är där de behöver vara hela tiden.
  • Njut av bättre körkvalitet. Ju mjukare din bil åker, desto roligare blir din körning. När alla dina däck har optimalt lufttryck är det lite eller ingen belastning under körning. Däcken bestämmer fordonets höjd från trottoaren. Att ha korrekt däcktryck kan rädda din hud om du träffar en grophål.

Bästa märken för tryckmätare

Tekton

Tekton är ett familjebaserat verktygstillverkningsföretag som grundades 1991. Företaget är beläget i Grand Rapids, Michigan och specialiserar sig på tillverkning av tillverkade metallprodukter som skiftnycklar, hylsor, tång, drivbitar, luftslangar, bungees, pry barer och laster.

Rhino USA Inc.

Rhino USA Inc. är ett litet amerikanskt företag som grundades av en far och hans två söner. Företaget är beläget i Temecula, Kalifornien. Rhino USA specialiserar sig på att designa och distribuera powersport-tillbehör som bungesnöre, tryckmätare, bogseringstillbehör för lastbilar, motorcykelband och öglor och skiftnycklar, bland andra produkter.

Accutire

Accutire är ett kinesiskt ägt, USA-baserat tryckmätarproduktionsföretag. Det är ett systerföretag till Measurement Ltd och är specialiserat på produktion av alla typer av tryckmätare inklusive digitala tryckmätare, racingmätare, mekaniska tryckmätare och tillbehör. Det är känt för att producera kvalitetsmätare och prestandaprodukter för både fordon och motorcyklar.

Priser för tryckmätare

Under 200 kronor: Det finns en mängd olika tryckmätare tillgängliga till detta pris. De flesta tryckmätare som du sannolikt hittar i detta intervall har dock bara den grundläggande funktionaliteten med låg PSI-avläsning. Beroende på tillverkningsföretag är tryckmätare här populära på grund av deras överkomliga priser och grundläggande prestanda.

200 till 800 kronor: Några av de bästa däcktrycksmätarna på marknaden finns i denna prisfäste. De har bättre byggkvalitet, extra funktioner och har möjlighet att läsa högre PSI. Mätare i denna prisklass är populära på grund av tillförlitlighet, funktionalitet och låga kostnader.

Över 800 kronor: tryckmätare här är förstklassiga premiumprodukter. De erbjuder flera funktioner och är utrustade med moderna funktioner som trådlös anslutning och integration med smarta mätare. Dessa produkter har hög noggrannhetsavläsning och robusta konstruktioner för att ge bästa prestanda så länge som möjligt.

Tips angående köpet av en tryckmätare

  • När du har köpt din tryckmätare, se till att du alltid har den praktisk i bilen. Det är också viktigt att den förvaras noggrant i ett fack. Dålig förvaring av din tryckmätare påverkar dess hållbarhet och övergripande funktionalitet.
  • Förstå rätt däcktryck på ditt fordon. Det är viktigt att du inte blåser upp dina däck baserat på den maximala PSI som anges på däckväggen. Du bör bekräfta rätt PSI för dina däck genom att kontrollera klistermärket i förarsidans dörrkarm eller genom att läsa bruksanvisningen.
  • Att köra ditt fordon värmer dina däck. Uppvärmda däck ger felaktiga tryckavläsningar. Se till att du bara kontrollerar dina däck när de är kalla eller har sittat tomgång under en tid.
  • När du kontrollerar däcktrycket, se till att du trycker ner mätaren ordentligt på ventilspindeln för att få den mest exakta avläsningen.
  • Om du av misstag pumpar upp dina däck av misstag är de flesta tryckmätare utrustade med en avluftningsventil för att frigöra överdäckstrycket.

Läs också >>> Bäst i test ljusmätare

Vanliga frågor om tryckmätare

Varför behöver du en tryckmätare?

Korrekt uppblåsta däck är absolut nödvändiga för att uppnå optimal bränsleekonomi och en smidig körning. Inte tillräckligt med luft i däcken innebär att mer energi krävs för att skjuta runt hjulen, vilket resulterar i dålig bränsleekonomi. Uppblåsa dem dock för mycket och din körkvalitet lider. Observera också att felaktigt uppblåsta däck kan leda till en sprängning, och ingen har tid för det.

NHTSA rekommenderar att du kontrollerar ditt däcktryck varje månad, även om din bil har ett däcktrycksövervakningssystem. Många system indikerar inte tryckförlust förrän det känner igen en allvarlig tryckförlust och nedfall inom det acceptabla tryckområdet. Det står att däck kan tappa upp till en PSI varje månad, så det är viktigt att övervaka dem regelbundet för korrekt däcktryck.

Vad är det rekommenderade däcktrycket för din bil?

Vanligtvis anges tillverkarens rekommenderade däcktryck i PSI på ett klistermärke i förarsidans dörrkarm. För det mesta kör alla fyra däcken samma PSI, men om din bil har större däck i ryggen tar de naturligtvis mer luft. Kom ihåg att när dina däck rör sig värms luften upp och expanderar, så det är alltid bäst att kontrollera om de har rätt däcktryck först på morgonen när de är kalla.

Vad är den bästa typen av tryckmätare?

Dessa dagar har tryckmätare många olika former. Old-school biltryckmätare är formade som en penna och har en doseringsaxel som dyker upp från botten, vilket indikerar lufttryck. En pennmätare kan vara lite svår att läsa, eftersom siffrorna på axeln är små och de är inte superexakta men de är nästan oförstörbara och mycket bärbara.

Tryckmätare är vanligtvis små och har ett ansikte som är ungefär 5 cm i diameter. Ofta är ratten bakgrundsbelyst så att du enkelt kan läsa den på natten. De har eller kanske inte har en slanglängd. Tryckmätare är mer exakta än pennmätare, men de kanske inte är glada att de studsades i ett handskfack.

Digitala tryckmätare är de mest exakta och mycket lätta att läsa. De flesta visar lufttrycket i PSI, kPa (kilopascal) eller bar (barometrisk eller 100 kPa). När tryckmätaren trycks in på ventilspindeln kan mätaren läsa av trycket på två eller tre sekunder. Digitala tryckmätare är beroende av batterier, så du måste hålla koll på effektnivåerna.

Hur vet jag om mina däck är ordentligt uppblåsta?

Även om din bil är utrustad med TPMS, vill du veta det rekommenderade däcktrycket för ditt specifika fordon. Vanligtvis finns det ett klistermärke på insidan av förarsidans dörr som visar det rekommenderade däcktrycket. Denna siffra anges normalt i PSI. Dessutom kommer ditt däcks maximala lufttryck att märkas på däckets sidovägg. Den siffran är den maximala PSI som däcket säkert kan hålla. Med andra ord, pumpa inte dina däck utöver antalet som finns på sidoväggen.

Om du inte kan hitta ett klistermärke på insidan av förarsidans dörr, se bruksanvisningen för att fastställa det rekommenderade däcktrycket för din bil.

Tänk på att de rekommenderade däcktrycksvärdena kan skilja sig mellan dina främre och bakre däck. Se till att du kontrollerar både fram- och bakvärden när du bestämmer om dina däck är ordentligt uppblåsta.

Varför är korrekt inflation viktig?

Det finns en anledning till att fordon har rekommenderat däcktryck. Korrekt uppblåsning av bilens däck säkerställer inte bara att den är bekväm att köra och köra i, men det kan också påverka din bränsleekonomi. Ännu viktigare, de säkerställer att dina däck slits ut mätareligt, vilket förlänger dina däckers livslängd.

Att överdriva eller dämpa dina däck kan ha negativa effekter på deras prestanda. Inte bara uppblåsta däck verkar plattare, de har ökad ytkontakt med vägen. Om du kör under en lång tidsperiod kan den kontakten resultera i för tidigt däckslitage. Underinflationen har också en direkt effekt på bilens bränsleekonomi.

Att överdriva dina däck med för mycket luft kan orsaka ökad styvhet och styvhet, vilket resulterar i en hårdare åktur. Kontakten med vägen ökar vanligtvis runt däckets mittområde när det är för högt uppblåst, vilket orsakar ytterligare slitage i mitten. Om du märker att sidorna eller de yttre delarna av bilens däck är mindre slitna än mitten, är det en god chans att de är för uppblåsta.

Hur kontrollerar du ditt däcktryck?

Att kontrollera bilens däcktryck är en ganska enkel och enkel uppgift. Den enklaste metoden är att använda en tryckmätare som du kan köpa online eller i vilken som helst bildelbutik för billigt. Det rekommenderas normalt att kontrollera bilens däcktrycksnivåer när däcken är kalla eller efter att fordonet har parkerats i minst tre timmar. Eftersom friktion orsakar värme och värme ökar däcktrycket, kommer det sannolikt att ge dig en felaktig siffra att göra en kontroll efter körning. Det rekommenderade däcktrycket du hittar antingen på dekalen inuti förarsidans dörr eller i din bruksanvisning hänvisar till däcktrycket innan du börjar köra.

Använd tryckmätaren för att ta bort locket på ventilspindeln och placera helt enkelt mätaren på spindeln med lite tryck. Ett nummer kommer att visas på mätaren och det gör aldrig ont att kontrollera det två eller till och med tre gånger för att se till att du har en korrekt avläsning. När du har kontrollerat däcktrycket på alla fyra däcken, se till att sätta tillbaka ventilspindellocket.

Om du inte äger en tryckmätare har nästan alla offentliga luftkompressorer en integrerad tryckmätare. Mer moderna mätare på bensinstationer kan ha digitala avläsningar för att visa ditt däcktryck. Om ditt däck är överflödigt, vill du släppa ut lite luft för att få tillbaka det optimala PSI-intervallet. Se till att kontrollera den regelbundet medan du släpper ut luft, så att du inte blir alltför låg i dina däck.

Hur ofta ska jag kontrollera mitt däcktryck?

Numera med TPMS i de flesta fordon finns det en god chans att du knappt kommer att kontrollera ditt däcktryck om inte lampan tänds. Eller kanske går du med ögat där du bara tittar och mäter om ditt däck är plant eller inte. Det är alltid en bra idé att göra en snabb visuell kontroll innan du kör ditt fordon, särskilt om du tar en lång resa. Men om du vill se till att din bil går optimalt och att du inte offrar bränsleekonomi är det bra att rutinmässigt kontrollera ditt däcktryck.

Det rekommenderas att du kontrollerar dina däck en gång i månaden, och om du håller en tryckmätare i din bil är det inte en dålig idé att bara göra en snabbkontroll medan du fyller på bensin. Det är en relativt smärtfri process och kan gå långt för att se till att dina däck håller så länge de borde.

Hur använder jag en tryckmätare?

De flesta tryckmätare är enkla att använda, oavsett om de har en analog eller digital tryckmätare. Konventionella eller standardtryckmätare är vanligtvis kompakta och liknar ett skrivredskap. Fäst helt enkelt mätaren på ventilspindeln så sträcker sig en plaststav från mätaren för att visa ditt däck PSI-avläsning. Om du använder en konventionell tryckmätare rekommenderas att du kontrollerar däcktrycket två eller tre gånger för att se till att du har en korrekt avläsning.

De flesta konventionella tryckmätare låter dig också enkelt släppa ut luft från ditt däck genom att sätta den motsatta änden i ventilspindeln.

Även om de kostar lite mer än en konventionell tryckmätare ger digitala tryckmätare vanligtvis en mer exakt avläsning och är lättare att använda. Allt du behöver göra är att sätta på mätaren och placera den på ventilspindeln för att få en PSI-avläsning. Men eftersom de är digitala behöver de batterier, så håll alltid en reservuppsättning till hands.

Är det säkert att köra min bil med lågt däcktryck?

Det rekommenderas inte att köra din bil under en längre tid med lågt däcktryck. Om ditt fordon är utrustat med TPMS och lampan tänds vill du ta itu med problemet så snart som möjligt. Lågt däcktryck leder inte bara till ojämnt slitage på däcket, det ökar risken för att bli platt.

Ska du använda kväve i dina däck?

Återförsäljare och däckbutiker debiterar ofta ägare för att fylla däck med kväve, till 50 kronor eller mer per däck, under rutinmässiga servicebesök eller vid byte av däck. Våra tester visar att det inte är värt att betala för.

De påstådda fördelarna är baserade på det faktum att kvävemolekyler inte läcker genom ett däcks sidoväggsgummi lika lätt som vanlig luft. (Torr luft är 78 procent kväve, 21 procent syre och 1 procent andra gaser – och det finns nästan alltid vattenånga.) Därför kommer däcken att behålla sitt rekommenderade tryck längre. Verkligheten är att om du regelbundet kontrollerar och upprätthåller dina däcks tryck får du samma fördelar som påstås för kväve.

När vi testade kvävefyllda däck jämfört med däck som uppblåstes med vanlig luft, fann vi att alla däck tappade tryck över tiden. I genomsnitt läckte kväve långsammare ut och förlorade 2,2 PSI under ett år jämfört med 3,5 PSI för luft. Men hur som helst måste du fortfarande kontrollera ditt däcktryck regelbundet för att hålla det på den rekommenderade nivån.

Slutsats: Att använda rent kväve i dina däck kommer inte att skada dina däck, men det ger liten nytta för personbilar.

Vad finns det för olika typer av tryckmätare?

Shoppare hittar tre vanliga typer av tryckmätare: penn / penna, analog / urtavla och digital. De två sistnämnda kan också fästas på pneumatiska slangar för att blåsa upp däck utan att lossa mätaren. Men eftersom de kräver att du har ett pneumatiskt / kompressorsystem till ditt förfogande ingår de inte i den här artikeln.

Penntryckmätare

Pennmätaren är en traditionell, gammaldags mätare som har funnits i årtionden. Det är ett analogt verktyg tillverkat av ett yttre metallskal fäst vid en chuck och en inre mätstång av plast eller metall.

När tryck appliceras genom chuckventilen sträcker sig den inre stången i enlighet med PSI. Oavsett vilken längd stången sträcker sig till innan den möter det yttre skalet kommer det att indikera däcktrycket. Det är enkelt och enkelt, varför det har hållit så länge.

Analog

En urtavla eller analog tryckmätare har ett klockformat ansikte med en nål som pekar på rätt PSI. Vissa är små och kompakta, och andra har funktioner som dubbelskaliga urtavlor eller förlängningsslangar. När du ansluter mätventilen till däcket ska nålen snabbt stiga till rätt tryck och stanna kvar tills du trycker på återställningsknappen, vilket frigör den fångade luften.

I allmänhet är dessa typer av tryckmätare lättare att läsa än pennversioner. De är enkla att använda och ganska kompakta, men tenderar att vara lite dyrare än pennmätare.

Digital tryckmätare

Liksom en digital klocka eller miniräknare har en digital tryckmätare en LCD som vidarebefordrar tryckavläsningen. Digitala tryckmätare är vanligtvis den mest exakta av alla versioner och kan avläsa tryck till ⅒ av en PSI. Skärmarna är starkt upplysta, vilket är praktiskt för situationer med svagt ljus.

Nackdelen med digitala modeller är att de tenderar att vara lite dyrare och är beroende av batterier för att fungera. Om du inte är någon som regelbundet kontrollerar batterierna i dina elektroniska mätare kan det vara ett problem. Låga batterier kan också orsaka felaktiga avläsningar.

Finns det några tips för att använda en tryckmätare?

Börja med att ta reda på bilens optimala PSI genom att kolla på förardörren för ett klistermärke som visar informationen. Gå inte efter rekommendationen på däcket om du kan undvika det. Ta sedan bort locken från ventilspindlarna på dina däck och tryck mätmunstycket ordentligt mot däckventilens spets. En del luft som släpper ut från däcket är normalt, men det bör inte vara för stort. Det bör bara vara en kort sekund eller två väsande. Läs mätaren enligt ditt individuella verktygs bruksanvisning, stäng sedan av den eller återställ den när du är klar. Blås upp däcket eller släpp ut luft enligt vad du hittar. Sätt tillbaka locken på däcksventilerna efter uppblåsning.

  • Förvara mätaren i rätt skyddshölje, eftersom smuts eller skräp i munstycket kan skada tätningen.
  • Kom ihåg att däcktrycket sjunker när temperaturen blir kallare, så ett genomsnittligt tryck på 30 PSI vid varmt väder läses vid 25 PSI när det nästan fryser ute.
  • Inte alla däck på ditt fordon kommer nödvändigtvis att ha samma tryckbehov.
  • Glöm inte att kontrollera reserven.

Är tryckmätare korrekta?

De flesta analoga tryckmätare är korrekta till plus eller minus 1 PSI, och digitala är plus eller minus 0,01 PSI. Kontrollera en ny tryckmätare för konsistens.

Hur ser man tryck med en tryckmätare?

Återställ mätaren till noll. Tryck munstycket ordentligt mot däcksventilen och håll i en sekund eller två, så ser du avläsningen direkt.

Hur mycket PSI förlorar dina däck per månad?

I genomsnitt förlorar dina däck cirka 1 PSI per månad. Som regel är det en bra idé att kontrollera trycket minst en gång i månaden, särskilt under höst- och vintermånaderna. Och kom ihåg att kontrollera dina reservdelar.

Hur tar jag reda på det optimala trycket för mina däck?

Kontrollera insidan av din förardörr för ett klistermärke som bör rekommendera det optimala trycket för varje däck.

Vad är skillnaden mellan en digital, analog och penntryckmätare?

  • Digital: Som namnet antyder är dessa tryckmätare utrustade med digital teknik. De använder mikroprocessorer och digitala sensorer för att ge korrekta avläsningar. De kan ge korrekta avläsningar inom några sekunder. De flesta av de digitala tryckmätarna har en LED-skärm så att den är mycket lätt att läsa i mörker också. Normalt brukar digitala trycktryckmätare vara lite större jämfört med analoga. De är också det dyraste alternativet när det gäller en tryckmätare.
  • Analog: Däckens tryckmätare är de vanligaste där ute. De är stöttåliga och fickbara i storlek. De är inte så pålitliga när det gäller noggrannhet hela tiden.
  • Pennmätare: Pennmätarens tryckmätare är de mest populära när det gäller tryckmätare. De brukar vara kompakta och bärbara. Dessutom ger de mycket exakta avläsningar för det mesta om de kalibreras regelbundet.

Analog eller digital tryckmätare?

När det gäller mekanism kan vi klassificera tryckmätare i två kategorier som är analoga och digitala. Men vilken är det bästa alternativet där ute?

Svaret på denna fråga beror på ditt krav och önskemål. Båda dessa typer av tryckmätare har sina fördelar och nackdelar.

Till exempel är digitala tryckmätare mycket lätta att läsa och användarvänliga. De flesta av dessa digitala tryckmätare har också olika anpassningsalternativ.

De tenderar att ge mycket exakta avläsningar inom några få sekunder. De är också mycket hållbara och långvariga jämfört med analoga.

Men alla digitala tryckmätare kräver batteriström. Generellt sett är de flesta digitala tryckmätare dyrare jämfört med analoga trycktryckmätare.

Å andra sidan är analoga tryckmätare mekaniska. Så de behöver ingen strömkälla för att fungera. De är också mycket prisvärda. Tvärtom är de inte anpassningsbara.

Du måste kalibrera dem ofta. De är inte lätta att läsa under dåliga ljusförhållanden. Några av de analoga tryckdäckmätarna är inte lika hållbara.

Nu, om du har budget, kan du gå med en digital tryckmätare. Annars kan du också få en analog om du inte vill vara orolig för batteriets livslängd och det höga priset på din tryckmätare.

Mellan vilka tidsperioder ska jag kontrollera mina däcks tryck?

För att vara uppriktig beror den här faktiskt på din bils modell och ålder. Om du har ett modernt fordon har det normalt inbyggda däcktrycksensorer. Det betyder att du inte behöver kontrollera däcktrycket aktivt.

Om varningslampan utlöses bör du dock kontrollera däcktrycket så snart som möjligt. Se till att du alltid utför en visuell kontroll innan du kör ditt fordon varje gång för att vara på den säkra sidan.

Hur tar jag reda på vad mina däck har för tryck?

De flesta moderna fordon kommer att integreras med inbyggda däcktrycksensorer. Så du kommer att kunna kontrollera däcktrycket aktivt med den sensorn.

Men om ditt fordon inte har det eller om du vill kontrollera det manuellt, behöver du en pålitlig tryckmätare. Ett bra och exakt tryckmätardäck gör det enkelt att kontrollera däcktrycket.

Kom också ihåg att däcken kommer att värmas upp efter att ha kört bilen en stund. Om du försöker mäta däcktrycket i det fallet kommer det att ge felaktiga avläsningar. Så det är bäst att kontrollera däcktrycket endast när däcken är kalla eller vid normal temperatur.

På vilket sätt tar man reda om däck är uppblåsta korrekt?

Först och främst måste du känna till lämplig uppblåsningsnivå för fordonets däck. På de flesta fordon hittar du information om däckens inflation på ett klistermärke på förarsidan.

Här hittar du information som rekommenderad däcktrycksnivå, viktbegränsning och mer.

Om du inte hittar något klistermärke med nödvändig information bör du leta efter det i ägarhandboken. Vanligtvis hittar du däcktrycksrelaterad information i avsnittet om bilvård i bruksanvisningen.

Efter att ha vetat det kommer du att kunna pumpa upp eller tömma fordonets däck korrekt. Det är därför du borde ha en tryckmätare, ARB-kompressor eller däcksdeflatorer i ditt däckreparationssats hela tiden.

Hur påverkar ett felaktigt uppblåst däck min bil?

Ett felaktigt uppblåst däck kommer att ha en negativ inverkan på bilens totala prestanda och däckslitage. Uppblåsta däck genererar alltför hög värme under körning.

Det kommer att försvaga däcket gradvis. Dessutom har uppblåsta däck mycket högt rullmotstånd, vilket leder till minskad bränsleekonomi.

Å andra sidan är överdrivna däck utsatta för utblåsningar. Så för att få långvarig service från däcken, för att uppnå optimal hantering under körning och för övergripande fordonssäkerhet behöver du korrekt uppblåsta däck.

Borde man köra med lågt däcktryck?

Nej. Du ska aldrig köra med lågt däcktryck. Rätt däcktryck för ditt fordon bör anges på förarsidans dörrklistermärke. Du bör alltid blåsa upp ditt däck efter den informationen för bästa resultat.

Ett uppblåst däck skapar osäkra körförhållanden. Däck slits också för tidigt på grund av lågt däcktryck.

Med tiden kan det också leda till däckfel. Det kan vara farligt och potentiellt livshotande. Så det är inte säkert att köra din bil med lågt däcktryck.

Varför är det nödvändigt att bibehålla rätt däcktryck?

Att använda rätt däcktryck i dina däck är mycket viktigt för många olika orsaker. Här ser du de vanligaste orsakerna till varför du alltid bör se till att du kör med rätt däcktryck.

Bromseffektivitet minskar

Däcktrycket är förknippat med bilens bromsar. Att bara trampa på bromsarna utan ordentligt tryck i däcken måste bromsa på ett större avstånd. Det beror på att däckkontaktytan minskar om du inte har rätt däcktryck. Absolut den viktigaste delen varför du bör kontrollera ditt däcktryck ofta. Tänk på din egen och andras säkerhet på vägen!

Minskad körsträcka

Bränsleekonomi är det första som påverkas när du kör med för lågt lufttryck i dina däck. Det händer för att, när däcken i en bil har fel tryck, läggs extra belastning på däcken. Motorn kan behöva arbeta hårdare för att flytta hjulen som behöver mer bränsle, vilket förstör bränsleekonomin.

Bättre hantering

En bil med för lågt lufttryck kommer att få en mycket dålig hantering när du försöker styra bilen, eller kan till och med orsaka allvarliga olyckor om du måste styra dig snabbt från ett föremål på vägen. Detta visar också vikten av rätt däcktryck.

Last på däcken

Att köra runt med för lågt eller för högt lufttryck kommer att orsaka belastning och onödigt slitage på dina däck. För lågt däcktryck kan skada däcken snabbt och den enda lösningen på detta är att byta ut däcken. Mycket dyrare än att kontrollera däcktrycket ofta. För högt tryck kan också få ditt däck att explodera om du är otur. På varma dagar, när däcket blir varmt, kommer trycket att öka mycket och det kan orsaka en explosion, och det vill du verkligen inte när du kör snabbt.

Hur vet jag om det finns läckage i däcket?

Låt oss säga att du kontrollerade däcktrycket den första veckodagen. Du ser till att alla däck har rätt tryck. Du är klar att gå. Du kontrollerar igen ditt däcks tryck efter låt oss säga, tre dagar senare eller kanske en vecka, och du märker en betydande tryckfall, då är det ett problem. Antingen läcker ditt däcks munstycke eller så kan det läcka i själva däcket.

Nyare bilar använder TPMS-system och bilens digitala funktion visar när det är dags att fylla dina däck. De kommer också att berätta om däcktrycket i din bil, och i dessa fall behöver du inte använda en däcktryckskontroll, men det kan ändå hjälpa.

I vissa fall, om du råkar tappa till och med 1 PSI eller mer efter en lätt dag på ett konsekvent sätt, har det inträffat ett läckage i däcket du inte kände till tidigare och om du lämnar däcken utan att ha kontrollerat , de blir snart helt platta och skadas om bilen står för länge.

Vilket är bäst – analog eller digital?

Det finns många olika typer av tryckmätare nu än de konventionella, analoga. Det finns tre typer av tryckmätare, pennmätare, analoga och digitala. Så det beror på vilken du föredrar att alla fungerar lika, men vissa är bättre än de andra i vissa situationer.

Traditionella manuella analoga

Det här är tryckmätare av gammal stil som vanligtvis finns i däckbutiker och bensinstationer. Dessa har en klockliknande display som är känd som ratten. Dessa hade använts länge och är fortfarande tillräckligt bärbara för att förvaras i fickan.

Nyare digitala tryckmätare

Dessa tryckmätare är utrustade med en LCD som ger siffrorna för mätningarna. Med dessa tryckmätare blir det lätt att läsa för alla. Och det ger avläsningarna på bara några sekunder så det går också snabbt. Så kort sagt, du får en snabb avläsning av ditt däck från en LCD-skärm och nu kommer dessa tryckmätare också med en säkerhetsavstängningsfunktion som stänger av luften när den angivna PSI har uppnåtts.

Vad ska du tänka på när du köper en tryckmätare?

Även om det är en enkel mätare finns det fortfarande några saker du måste tänka på innan du köper en. Dessa saker säkerställer att de räcker för din användningsnivå och för din applikation, oavsett om det gäller bildäck eller andra applikationer. Med det slipper du dina pengar till spillo.

  • PSI-läsintervall: Du vill alltid se till att tryckmätaren ligger inom däcktrycket i din bil. Du bör kontrollera det maximala däcktrycket på mätaren för att se till att det räcker. De flesta bildäck använder maximalt 3 bar däcktryck och dessa kan visa mycket mer, men det är alltid värt att kontrollera om du har en lastbil eller något annat med högre tryck.
  • Mätarens design och vikt: Medan många ivriga bilälskare vanligtvis väljer ut den gamla stilen för att få jobbet gjort eftersom de är lätta. Med en lätt mätare med ergonomisk design och bra grepp har du inga problem att hantera situationen.
  • Mått: De flesta digitala mätare är tyngre än urtavlan, stil som är större än penntyperna. Om du har ett litet paket för ditt fordon utan mycket utrymme i bilen kan det vara ett problem.
  • Digital eller manuell ratt: I fallet med digitala tryckmätare blir displayen en viktig aspekt av mätaren. Displayen visar hur du kommer att få ditt däcktrycksavläsning. Om du har problem med att läsa tryckmätare av urtyp kan det vara ett bra val att få en digital eftersom det är väldigt enkelt att läsa av trycket. Men om du är van vid att läsa på urtavlor behöver du inte oroa dig för att få urtavlan.
  • Interna batterier: Vissa mätare behöver interna batterier för att driva systemet och medan många mätare behöver interna batterier att arbeta med, kanske de alla behöver olika typer av batterier. Om batterierna tar slut kan det vara ett stort problem att byta ut dem.
  • Slanglängd: En slang som är för snabb är lite begränsande, medan en helt lång kan också göra att du bär mätaren skrymmande. Den bästa längden är vanligtvis mellan 30 och 45 cm, eftersom detta ger topp räckvidd och inte är så besvärligt.
  • Tryckhållning: Den korrekta mätaren kan hålla trycket ordentligt och för en utmärkt längd. Detta gör att du kan studera det ordentligt och minimerar också sannolikheter eller fel på grund av att du försöker läsa det snabbt innan det tappar trycket.
  • Skyddande stötfångare: Du måste röra dig för en tryckmätare som har en defensiv stötfångare. Förutom att skydda själva mätaren minimerar det också överraskningen och påverkan som kan påverka de interna komponenterna.
  • Luftblödning: En bra och konventionell tryckmätare gör att du kan tappa luft från däcket om däcken är för höga, annars kan du behöva minska belastningen på dina däck på olika vägbanor.
  • PSI-steg: En exakt tryckmätare kan ha måttliga steg för noggrannhet. En tryckmätare med ett steg på 1 PSI kommer att ge högre och större specifika konsekvenser i jämförelse med en med 5 PSI.
  • Annat: Andra viktiga saker består av layout (analog eller digital), vikt, storlek, bärbarhet, robusthet, mångsidighet och pris.

Vilket är det rätta sättet att kontrollera däcktryck?

Däcktrycket kräver inte mycket kunskap att kontrollera. Allt du behöver är en manometer. Du tar bara slangröret, skruvar av locket från däcksmunstycket, klämmer fast slangröret på däcksmunstycket så vet du trycket. Men det är en sak att kontrollera däcktrycket. Det är bättre att kontrollera det när däcken är svala.

Det är viktigt att kontrollera däcktrycket när däcken är kalla eftersom heta däcken har ett högre däcktryck. Låt oss säga att du kontrollerar däcktrycket och läser 2 bar när däcken är heta. Vad händer när däcken blir kalla? Ja, däcktrycket blir bara cirka 1,5-1,7 bar (beroende på temperatur). Om du vill lära dig mer om däcktryck kan du kolla in vår andra artikel: Vad är rätt däcktryck?

Det vill säga innan du kör ditt fordon eller efter att du parkerat det lämnar det i en timme för att svalna. Vanligtvis förlorar varje bil 1 PSI-tryck varje månad vid lätt till måttlig användning, så frekventa kontroller rekommenderas. Skruva av locket på däcksmunstycket och fäst tryckröret på det. Om du hör ett väsande ljud betyder det att du är på rätt spår. Det är när ett gap skapas när du börjar klämma slangen på däcksmunstycket.

Så snart du sätter fast slangen blinkar LCD-skärmen och ger dig avläsning på några sekunder. Om avläsningen är nära eller exakt det belopp som anges i din bils bruksanvisning är du redo att gå. Mer eller mindre än så, och du måste pumpa upp eller tömma däcket därefter.

Här är vad du behöver göra för att kontrollera och korrigera dina däcks tryck:

  • Se till att däcken är kalla.
  • Ta av munstycket från däcket och fäst slangen från mätaren.
  • Vänta några sekunder tills LCD-skärmen på din tryckmätare blir tom eller börjar blinka.
  • Du bör då se däcktrycket. Om trycket är större än det borde vara, släpp ut lite luft och kontrollera trycket igen.
  • Om lufttrycket är lägre än det borde vara, pumpa lite luft tills avläsningen visar rätt tryck.
  • Du kan nu ta bort slangen från däcksmunstycket.

Vilken är den mest pålitliga modellen av tryckmätare?

Det är svårt att säga vilken modell som är mest pålitlig. Detta beror på att det finns tre vanliga typer av tryckmätare. Dessa kan du läsa om nedan:

  • Analog – Tryckmätare är den vanligaste typen av tryckmätare som du kommer att se när du handlar för dessa prylar. De är i fickformat och har stötsäkra skydd. Dessa tryckmätare är mitten av tillförlitligheten mellan penntryckmätare och digitala tryckmätare.
  • Digital – Digitala tryckmätare är de moderna däcktrycksmätarna. de är ganska enkla att använda och lätta att läsa. Det tar förmodligen mellan två och tre sekunder att läsa. Dessa tryckmätare har en liten digital skärm som hjälper användaren att få all information de behöver på ett snabbt och läsbart sätt. Digitala tryckmätare är lite större jämfört med ratten eller pennmätarna, så om du ska stoppa en i bilens handskfack, se till att det finns tillräckligt med utrymme.
  • Penna – Pennmätare är bland de mest pålitliga lufttrycksmätarna. De liknar en kulspetspenna. De är mycket lätta att använda och tillräckligt kompakta för att passa in i de flesta underhållssatser för fordon. Du behöver dock en aning kunskap för att bestämma lufttrycket när du använder denna manometer.

Ska man tänka på den maximala PSI-läsningen?

Det är viktigt att alltid se till att tryckmätaren du väljer ligger inom bilens däcktryck. Kontrollera det maximala däcktrycket på mätaren för att se till att det räcker för din bils däck. Om din bil har ett specifikt krav när det gäller däcktryck, vilket är vanligt med anpassade däck, kan du behöva få en tryckmätare som matchar.

Borde man överväga grepp och vikt?

Förare tycker att tryckmätaren i penn-stil är mest användbar. Det finns dock ett problem med denna typ av manometer: De är lätta. Du vill inte av misstag släppa för mycket tryck från dina däck eftersom mätaren kan springa av oväntat. En tyngre manometer med ett ergonomiskt grepp ger dig rätt grepp för att hålla manometern på plats.

Bör jag bry mig om batterier hos en bäst i test tryckmätare?

Digitala tryckmätare behöver batterier för att använda dem. De flesta produkter kommer att inkludera dem i paketet, och vissa kräver specifika typer av batterier. Om ditt batteri tar slut kan det bli ont att få nya, speciellt om de är unika.

Ska jag tänka på användarvänlighet?

Det är viktigt att din tryckmätare är enkel att använda. Det är också bekvämare att få en som du kan använda med en hand. Tryckmätare för urtavla kräver två händer för att kunna använda, medan pennmätare och digitala tryckmätare bara behöver en hand.

Är noggrannhet en viktig faktor att tänka på?

Manometeravläsningar skulle vara värdelösa utan noggrannhet. Moderna tryckmätare, till exempel digitala tryckmätare, har förmågan att matcha noggrannhetsnivåerna på pennmodeller.

Ska man kontrollera sitt däcktryck ofta?

Det beror till stor del på din bils ålder och modell. Moderna fordon har inbyggda däcktrycksensorer, så du kan sällan behöva kontrollera trycket om inte varningslampan utlöses. En bra tumregel är att alltid utföra en visuell kontroll innan du kör ditt fordon.

Hur vet jag om mitt däck är platt?

Om du kontrollerar din däcktrycksnivå och det är några PSI under det normala, har du en tryckläcka. Det är normalt att PSI tappar. Men drastiska droppar kan vara ett tecken på att däcket slits eller att något annat går fel.

Påverkar vintertemperaturer mitt däcktryck?

Ja, temperaturförändringar utanför påverkar däcktrycket. Om det är 45 grader under dagen och sedan 15 grader på natten, kommer ditt däcktryck att variera med cirka 3 PSI. Eftersom det vanligtvis är kallast över natten kan lågtrycksindikatorlampan tändas först på morgonen och sedan stängas av när du börjar köra och däcken värms upp.

Läs också >>> Spänningsprovare test

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to Top